![]() | ||
![]() ![]() Podívejme se tedy, jak je zmíněný fenomén zpracováván v olympijské užité grafice.
Olympijské hry - antické i novodobé, v duchu Pierra Coubertina - zahrnovaly v sobě část sportovní i část uměleckou
(architektura, sochařství, malířství, literatura, hudba), obě jako soutěžní. Naposledy tak tomu bylo během OH v Londýně
v roce 1948. Od těch dob je olympijským heslem a ideálem ne řecká kalokagathia, ale římské „Citius, altius, fortius“ -
„Rychleji, výše, silněji“.*0 ![]()
Potřeba univerzalizovat orientační systém během olympijského setkání lidí mnoha desítek jazyků z celého světa byla organizátorům
od prvních her zřejmá. Vizuální jazyk se nabízel zcela přirozeně. Piktogramy v dnešním slova smyslu se objevují na XI. LOH
v Berlíně v roce 1936, respektive na IV. ZOH v Garmisch-Partenkirchen v únoru téhož roku. ![]() ![]() ![]() Ve funkci pozdějších piktogramů se objevují v Melbourne roku 1956 jednoduché realistické kresby sportovních odvětví. Totéž se opakovalo v Římě 1960. ![]() ![]() ![]() • vstupenky jiné*VV Oficiálně se však s piktogramy začalo až na olympiádě v Tokyu roku 1964. Umělecký ředitel Masaru Kacumi a designér Joširo Jamašita
představili kolekci piktogramů olympijských sportů. Výtvarný slovník figurek sportovců kupodivu nepoužívá vizuální odkaz na nějakou
japonskou charakteristiku, specifičnost, nebudeme-li za takovou považovat novátorsky zvládnuté sestylizování, čistý grafický projev.
Praktičnost a úspěšnost tohoto systému vedla organizátory všech následujících her k více či méně zdařilému a originálnímu opakování tokijského příkladu. ![]() Model podobný berlínskému - sport symbolizován sportovním vybavením, výstrojí - byl v rozvinutější, ucelenější podobě
zrealizován (grafici: Lance Wyman a Eduardo Terrazas) na olympiádě v Mexico City v roce 1968.
![]()
Významnou postavou ve formování výrazu olympijských piktogramů byl německý designér Otl Aicher, pokračovatel ducha Bauhausu.
Pro XX. OH v Mnichově 1972 Aicher se svými spolupracovníky vyvinul formální jazyk snadno identifikovatelný a čitelný, jehož
středem jsou právě piktogramy sportů a pečlivě vybraná „protinacistická“ (sic!) barevná paleta obsahující bílou, bleděmodrou a
světle zelenou. Tento projekt akcentoval kulturní důležitost OH s esteticky příjemným vzhledem, který implikoval
univerzálnost a nadnárodní světové společenství. To jsou cíle pro grafický design!!! ![]() Vlastní kresba mnichovských piktogramů je rozumová koncepce; je to konstrukce založená na poznatku o kontrastu nutném
pro vnímání, sestává z horizontály, vertikály a diagonály plus kruhu; výsledkem je maximálně čitelný znak, který odpovídá všem
požadavkům kladeným na piktogram, jak ho prosazují i dnes některé koncepty vizuální komunikace: jednoduchost, jasná a snadná
srozumitelnost vizuálního jazyka, (údajně) kulturní neutrálnost, neohlížení se na trendy a módní vlny, možnost užití kdekoliv. Aicherův
soubor jako celek působí jako dokonalá, ale chladná variace na pravý úhel a pětačtyřicet stupňů. ![]() Na 10. Asijských
hrách v Soulu v roce 1986 byl použit soubor piktogramů, které se podezřele podobají mnichovské sadě, pominu-li nedůslednost
v úhlech, změnu tvaru dolních končetin a „zezajímavění“ přidáváním stereotypního proužku na dresu sportovců. Aniž
známe jméno autora, jako další ukázka Aicherova vlivu a určitého formalismu to je výmluvné. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() V archivech MOV nalézáme ješte jeden ohlas na aicherovské řešení. V roce 1979 navrhl Julien van der Wal
kompletní olympijskou sadu piktogramů založenou sice na nám již známé síti vertikál, horizontál a diagonál v 45°, ale tvořenou pouze kruhy. Oprávněně se to neujalo. ![]() Sám O. Aicher byl šestnáct let po konstrukci mnichovské letní olympijské sady piktogramů autorem piktogramů zimní olympiády
v Calgary v roce 1988. ![]() Jak si laskavé čtenářstvo všimne, německý designér na svém původním principu nezměnil ani píď, jen doplnil pikto letních sportů sadou piktogramů sportů zimních; z tvůrčího pohledu předložil brilantní nic. Kdo umí, ten umí… ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Čtyři výše uvedené „styly“ jsou stále varianty Aicherovy metody. Jak figura ukazuje, ovlivňuje a asi i v budoucnu bude neodolatelně
ovlivňovat méně rezistentní neoriginální grafiky. „Praktický utopismus/univerzalismus“ Aicherových snah je postupně vyvracen následovným vývojem olympijské grafiky.
Co se týče charakteru figur na piktogramech, případy, kdy se pořadatelé her, respektive grafičtí designéři inspirovali historií a tradicí své země, byly jen
výjimečné. První výrazný odklon od geometrického stylu lze zaznamenat v roce 1992 OH v Barceloně. Na podkladu mnichovského mustru vytvořil grafik Josep. M. Trias
parádní švihovku v miróovském stylu. ![]() Ale až Norové (grafik Petter T. Moshus) pro zimní olympiádu v roce 1994 použili místní pravěkou skalní kresbu „lyžaře“ jako model svého výrazného,
osobitého souboru sportovních piktogramů. ![]() Pro letní hry v Sydney v roce 2000 australští grafici založili piktogramovou sadu na tvarech odvozených z obrysu bumerangu, nástroje-zbraně
tradičně spojovaného s původními obyvateli nejmenšího kontinentu. Jistý „šmrnc“ tomuto řešení nelze upřít, zdánlivá topornost
je dokonce kladem této koncepce. Barevný běžec s pochodní (obr. viz níže) je každopádně grafika silného výrazu. ![]() K domácím, místním zdrojům sáhli i řečtí pořadatelé. Piktogramy letní olympiády v Athénách v roce 2004 mohu, vzhledem k tomu,
že nejsem z Řecka, vnímat jako celkem půvabnou směs citací idolů předhelénského období a černofigurového vázového malířství
období předklasického. Barevnost, jak vidno, přidává v tomto případě grafice na síle výrazu. Nicméně, odvaha použít jako
rámování motiv ostrakismu - střepinového soudu - je vtipem z kategorie černého humoru hodným lstivého Odyssea, klobouk dolů! ![]() ![]() ![]() Jako porovnání, jak se také pracuje s řeckým kulturním dědictvím, uveďme jeden piktogram z mexických OH. Čirou náhodou je to také běžec… ![]() Profil zvaný řecký se objevuje i na oficiálním plakátu olympiády v Atlantě 1996. Řešení piktogramů na téže olympiádě byť
historicky přesné co do existence nahoty u části disciplin, jako celek působí nepřesvědčivě, je nedůsledné (např. postavy na
piktogramu judo mají kimono, ono by jinak šlo dost těžko chytit za rukáv...) a místy i podivné a směšné (nahý střelec, tztz…nevím). Tato sada piktogramů
měla z pochopitelných důvodů problémy při prezentaci v na nahotu na veřejnosti jinak pohlížejících společenstvích. ![]() Parádní ukázkou všech zatím zmiňovaných positivních prvků, které spoluutvářejí piktogram, byla sada piktogramů pekingské olympiády v roce 2008 nazvaná „Krása pečetních znaků“. Byla sice některým kritiky označena za sucharskou a primitivní, ale právě ta jednoduchost vytváří patřičnou eleganci. ![]() Ve srovnání s čínským, pekingským pojetím je londýnská sada olympijských piktogramů poměrně křečovitá. Pro všeobecné použití vykazuje i prvky zranitelnosti (tenké čáry a jemné zakončení), takže poprvé v novodobé historii olympijských her, respektive v historii olympijských piktogramů grafici (z londýnského studia SomeOne - Simon Manchipp, Gary Holt, David Law a Laura Hussey) vytvořili dvě sady piktogramů, z nichž tu obrysovou kresbu nazývají „dynamickou“. ![]() ![]() ![]()
Postava běžce emotivně ilustrovaná nositelem dobré zprávy z maratónské bitevní pláně, dodává zvláštního postavení běhu
mezi ostatními sportovními disciplinami. Piktogram k běhu vyrážející postavy je většinou nejen symbolem běžeckých disciplin,
ale atletické sekce vůbec. Může se to zdát podivné, když třeba míčové sporty mají každý svůj piktogram, ale je pravděpodobné,
že tím pořadatelé řeší orientačně-organizační aspekty, atletika bývá soustředěna na jednom stadiónu. Na XXII. OH 1984 v
Los Angeles, jak již zmíněno výše, nicméně objevujeme minimálně tři piktogramy se vztahem k atletice - všechno běhy. Proč? Že
by ty organizační důvody? Jinak - všechny lehkoatletické discipliny v sobě fázi běhu/rozběhu obsahují. To je další plus pro
volbu symbolu běhu tam i zde... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Peking 2008 • dtto
Figura nesoucí olympijskou pochodeň bývá samostatným piktogramem vedle piktogramu pro běžecké, respektive všechny atletické
discipliny. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Běžec s olympijskou pochodní se dostal i do loga celých her. ![]() Běžec s fakulí se objevil na plakátech mnoha olympiád jak letních tak zimních. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nechybí ani na účastnické medaili či speciálním odznaku. ![]() ![]()
Běhá se v mnohých sportech, doplníme jen běh na lyžích během olympiád zimních.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() použito i v Lake Placid 1980 (Alfred Kunzenmann) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Spojení Krista krále a sprintera s olympijským heslem „Rychleji, výše, silněji“ připadá laskavému čtenářstvu adekvátní? Olympijské respektive běžecké/atletické téma si našlo cestu i na poštovní známky: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
trochu od olympiád a prohlédněme si několik ukázek motivu běhu v logách jiných akcí či v logu korporací:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Budiž autorovi prominuta neúplnost některých údajů. Při shromažďování podkladů pro tuto ministudii (v roce 2004;
jak je to v současnosti, už neměl chuť zjišťovat, rešerše jsou výhradně z kyber prostoru...) narazil na skutečnost,
že v Muzeu olympijského hnutí v Lausanne (Švýcarsko), kde doufal získat kompletní informace, zájemcům o OH nabídnou kdejaký
identifikační výtvarný projev her (plakáty, medaile, maskoty, emblémy, vstupenky), prostě vše, na co si vzpomenete. S jedinou
výjimkou - piktogramy sportů! Na dotaz, proč tomu tak je, bylo autorovi odmailováno, že tomu brání právní problémy. Oběh oběživa musí být udržován v běhu - a to průběžně! Z toho má jeden žízeň. Bankéři i sportovci musí dodržovat pitný režim.
A tak to vše splývá v jeden koloběh... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
olympiáda bývá nazývána sportovním svátkem. Mám za to, že i přes absenci uměleckých soutěží (ba právě proto; nechtěl bych rozhodovat,
jestli je lepší Mozart nebo Beethoven) bývá i svátkem designu, grafického obzvlášť a vizuální komunikace obecně. Pokaždé se těším,
jakou variantu na běh životem nám olympiáda předloží.
![]() Poznámky: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ...jen se více přiblížili aichlerovskému vzoru • Tokyo 1964 • a přidali pikto pro paraOH
![]() ![]() ![]()
Mexico City 1968 • Montréal 1976 • Londýn 2012, použití piktogramů z obou sad Původní text byl napsán v roce 2004, publikován ve Fontu č. 76/4/2004. Zde uvedený text je jeho rozšířenou verzí. Obrazový doprovod je doplněn reprodukcemi v různých částech článku. Rozšířená verze vznikla v horkých srpnových dnech roku 2015 v krkonošském zákoutí. |