![]() | ||
![]() ![]()
Dnešního Evropana, odkojeného pohádkami, konfrontovaného s hojně se vyskytující postavou svatého Jiří v evropské ikonografii, ale vychovaného
v adoraci racionalismu*A , použití lva a orla jako erbovních zvířat nepřekvapuje, zatímco draci*U jsou pro něho určitým problémem.
Pohled do kulturně-politických dějin ukazuje, že figura-motiv draka provází člověka od nepaměti ve všech světadílech. ![]() Určitou komplikaci způsobuje skutečnost, že drak je zpodobňován velmi rozdílnými způsoby, od obrovského hada či plaza vodního
nebo suchozemského po hybridní létající monstrum. Výskyt těchto tvorů v mýtech v různých částech světa pak dělá dojem, že se jedná o principiálně
odlišná stvoření. Jako draci jsou pak prezentování či za draky považování tvorové, které v českém kulturním prostoru vnímáme někdy velmi odlišně, ba
považujeme je za rozdílné druhy.
I když u mýtických tvorů je to vůbec diskutabilní, jejich pravou povahu z podstaty věci nejsme schopni vůbec určit, pouze se o ní můžeme dohadovat.
Takže do skupiny „draků“ se dostali velcí hadi, obří červi, různí ještěři, plazi, obojživelníci, někteří létavci.
Kryptozoologie začíná nadzvedávat závoj zapomnění nad původem fenoménu drak. Jedním zdrojem, jak se vůbec mohl do (pod)vědomí
člověka dostat konkrétní motiv (létajícího) draka, ukazuje obrázek níže. Skutečnost je většinou velice prostá, i když předstihuje veškerou naši
fantazii*1. ![]() ![]()
Druhým zdrojem existence ambivalentní bytosti draka jsou hvězdy (a jimi tvořená souhvězdí) - stálice, vzhledem k lidské historické paměti neměnné
konstanty. Mezi těmito hvězdnými útvary jsou lidským rodem nejostřeji sledována souhvězdí ekliptiky a pak souhvězdí kolem světového severního pólu.
K těm posledně zmíněným patří právě souhvězdí Draka, obtáčející Malou a Velkou Medvědici (Malý a Velký vůz). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dračí mýtus, který se váže k souhvězdí Draka, tak vlastně mýtem ani není; je to reflexe lidské bytost tváří v tvář hvězdnatému nebi, prchavý
dojem nekonečné, nezemské hrůzy a nepřátelství, která probleskuje neurčitě všemi nejstaršími kulturami lidstva.*2
Původ spojení draka s kosmickým děsem je vysvětlován různě. V pozadí může být genová paměť lidstva z dob, kdy se lidé utkávali s dinosaury, jak se domnívá
americký vědec a spisovatel C. Sagan; nebo je za tím strach z neznámých mimozemských hrůz, jejichž odezvu najdeme v díle amerického spisovatele H. P.
Lovecrafta. Jedna teorie spojuje mýtus o ohnivém létajícím draku-hadu, který pustoší Zemi, se zneklidňující zkušeností, kterou v lidstvu po
celé planetě
zanechal zjev svítivé komety a následky střetu této komety se zemským tělesem. Vše nasvědčuje tomu, že pocit děsu vyjádřený figurou draka je projekcí
hlubin lidské bytosti do reálií okolního světa. C. G. Jung spatřuje v mýtech o zápase s drakem výraz boje mezi já a regresivními silami nevědomí.
Draka spatřovali na nebi lidé od dob starších, než je písmo a kultura. Pravděpodobně lidstvo nikdy nežilo bez draků.
Podívejme se, co se stalo se vzpomínkou na pradávná setkání. Vlastnosti draka jsou různými kulturami pojímány velmi diferencovaně. ![]() Apop*E je bytost reprezentující princip chaosu, je protivníkem slunečního boha Ra. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devět barevných draků odrazuje od vstupu do parku démony a zlé duchy.*P S vědomím ošidnosti generalizace, lze zjednodušeně říci, že draci euroatlantických civilizací jsou oškliví a zlí, zatímco draci východních kultur
překrásní a hodní. Většina „západních“ draků jsou stvoření šedivá až nazelenalá (jako heraldické kusy i červená a bílá, výjimečně žlutá); „východní“
draci oproti tomu stvoření pestrobarevná, s častým podílem zlaté. ![]() ![]() Zdůrazněme ještě jednou, že tento rozdíl je zjednodušující generalizací. V řecké mytologii, která, jak jsme již několikrát viděli, přejala mnohá témata
ze sumerské mytologie, hrají draci kladné, záporné i neutrální role. ![]() Neobvyklé provedení této mytologické scény, v originální Apolloniově (3. stol. př. Kr.) Argonautice Jásón s pomocí Médey nad drakem vítězí a Zlaté rouno odváží pryč. ![]() I v evropském středověku jsou výjimky z pravidla, že drak je zlý a krvelačný. Draci, schopní nabývat lidské podoby, mívají vlídný
charakter. Především zvláštní případ mezi nimi - Meluzína, od níž odvozuje svůj původ několik evropských šlechtických rodů*M. ![]() ![]() ![]() ![]() • Přebohaté hodinky vévody z Berry, březen, detail zámku Lusignan, (majetek vévody), nad věží se vznáší víla Meluzína v dračí podobě, miniatura bratří z Limburka, kol. 1410, FR • Ilustrace románu o Mélusíně, Jan z Arrasu, 1393, dřevořez k vydáni v Basileji, 1474, CH Pozdně antický různorodý vztah k drakovi umožnil jeho použití jako válečného emblému zvaného draconarium, který byl nesen v čele kohorty
římských legionářů.*3 Toto signalizační zařízení přejaly i některé kultury pod římským vlivem, např. Keltové. ![]() Tak byl doslova vnesen i na dnešní britské ostrovy. Plného rozkvětu doznal dračí motiv v artušovských legendách o červeném a bílém draku. Sílu tomuto
znamení dodal i kontakt s Vikingy a jejich drakkary.
*4 ![]() ![]() Znaky dnešního Walesu, Wessexu a Somersetu (viz dále v kapitole Heraldika) jsou plodem této směsice vlivů.
Zásadní dopad na evropské pojetí draka měla však bible, potažmo křesťanství. Pod jeho vlivem se z bájného tvora stává jednoznačná bestie s negativními
vlastnostmi. V posledku se drak stává samotným „ďáblem a satanášem“ a jako takový je určen k porážce.*E ![]() Draka/ďábla zde zabíjí sám Kristus! Zabít draka patřilo k oblíbeným zábavám a povinnostem středověkého rytíře.*5 ![]() Drak je již ochočen princeznou Cléodélindou, která si ho vede na provázku. Ale náš Jirka se nemůže přeskočit, von musí draka probodnout, prej je to jeho rytířská povinnost. Jo, středověk bylo drsný období...*T Křesťanské pojetí draka nezvítězilo ani naráz, ani úplně. Častým způsobem christianizace bylo překrytí původních pohanských kultů. Obliba bohů
jara tak přispěla k rozšíření kultu sv. Jiří.*6 Svatý Jiří nebyl zvolen náhodně, aby se stal bojovníkem proti ďáblu.
Původně jméno Jiří (řecky Georgios) znamenalo obdělavatel, kypřič, zemědělec, tedy někdo, kdo pracuje se zemí a umožňuje tak vzestup mocností podzemí.
Stačila myšlenková přesmyčka a ten, kdo vyznával sílu země, se stal úhlavním nepřítelem podzemních >pekelných sil. Starověký motiv přemožení temnoty světlem, zla dobrem byl tak přetransformován do křesťanské „rytírny“. ![]() Za pozornost stojí drobní živočichové (ještěrky, hadi, aj.) na povrchu podstavce. Dědictví drakobijce sv. Jiří nalezneme v názvech států (např. Gruzie, Georgie/US), v desítkách jmen obcí (např. Georgetown, Jiřetín,
Sv. Jur). V pro nás relevantní oblasti to jsou státní symboly (gruzínský státní znak, státní vlajka Maltské republiky - viz níže), vlajky
a především znaky měst (Moskva, Heide, Sentjur, Třebenice, aj.). Připomínám, že v tomto oddílu mluvíme jen o figuře draka a jeho hubitele, neboť symboly sv.
Jiří (červený kříž v bílém poli) je předmětem jiné naší toulky za znaky - za kříži; zde zmíněna jen příležitostně. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Křesťanský boj proti ďáblu umožňoval na jedné straně, aby se drakobijci stávali i jiní gerojové, případně gerojky, na druhé straně pak drak nabýval podoby přímo pekelné. (Někdy nemusí být zcela zřejmé who's who, archanděl Michael nepoužívá koně, svatý Jiří nemá křídla.) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Margareten - Vídeň, AT (Markéta Antiochijská s dračí samicí!!!) • Beatenberg, CH (sv. Beatus) ![]() ![]() ![]() ![]() S institucí středověkého rytířství, za jejíhož patrona je sv. Jiří považován, souvisí i vznik několika řádů nesoucích jméno či obraz chrabrého bojovníka pro
víru a spolehlivého a dvorného ochránce slabších. A to řádu jak ve smyslu organizačního uskupení (Rytíři sv. Jiří), tak ve smyslu vyznamenání, mezi
nimiž vyniká anglický Podvazkový řád, založený Eduardem III. roku 1348, nejvyšší rytířský řád a nejprestižnější ocenění v Anglii a Spojeném království
dodnes. ![]() ![]() • Tzv. Malý Jiří, oboustranný odznak Podvazkového řádu, který se nosí zavěšen zlatým článkem na modré šerpě na pravém boku Později byla vytvořena mnohá vyznamenání odkazující především na bojové vlastnosti světce - např. Řád sv. Jiří, nejvyšší ruské vyznamenání za chrabrost
v boji či Jiřího kříž, britské civilní vyznamenání za statečnost (mj. zdobí i dnešní maltskou vlajku).*7
![]() ![]() ![]()
Ještě jednoho draka křesťanského světa bychom neměli minout při naší procházce dračími luhy a háji. Je to drak z Janova Zjevení - Apokalypsy, závěrečné knihy Nového zákona. Drak v Apokalypse vystupuje jednoznačně jako ztělesněné Zlo a Satan. Laskavý čtenář se již jistě setkal s některými scénami této mnohoznačné knihy, připomeňme aspoň „Žena sluncem oděná a sedmihlavý drak“, „Boj archanděla Michaela s drakem“ a „Šelma vystupující ze země“. Je zajímavé sledovat, např. jak ilustrátoři řešili zobrazení sedmi hlav našeho draka. Na ukázku pro povzbuzení zájmu o tuto oblast pár méně či více slavných ukázek: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Svatojiřská tématika byla velmi oblíbená v západním a ještě více východním křesťanstvu*8. Role draka jako v podstatě otloukánka nebo
lovné zvěře či esence všeho zla je častá. Není však jedinou formou jeho pozemské existence. Drak hraje důležitý part na znacích či vlajkách po celé Evropě i samostatně.
Stojí za povšimnutí, že pozice draka v těchto případech není (vždy) poraženecká. Držitelé zmíněných znaků, přestože to byla křesťanská společenství, uznali za
vhodné prezentovat se drakem jako symbolem síly (a nepřemožitelnosti); a jistě to nebyla adorace zla. ![]() ![]() ![]() Souboj bílého a červeného draka podle legend odráží boj o moc mezi kmeny původních obyvatel britských ostrovů případně nájezdníky ![]() ![]() ![]() (tato vlajka i červený drak se welšsky řekne stejně - „Y Ddraig Goch“, a znamený to - nepřekvapivě - „červený drak“ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Štít erbu arcibiskupa Pierre Martin Ngo Dinh Thuc, 20. stol., Vietnam ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() S touto polohou (drak jako symbol síly) souvisí i výskyt draků v několika rodových erbech. Několik středoevropských měst (např. Česká Kamenice
v severních Čechách či Kisvarda v Uhrách) má České Kamenice má svůj znak ozvláštněn tím, že štít znaku je obtočen drakem. Je to památka na dobu vartenberského
držení města. K používání vartenberské symboliky není podle historiků vždy oprávnění, ale pro nás je důležitá prezence draka jako ukázka Dračího řádu
v městském znaku.*10. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Moderní použití staré rodové dračí tématiky se uplatnilo na značce automobilky Alfa Romeo. Krásně stylizovaný dráček erbu rodu Visconti však
není tak zcela nevinný; to, co na značce vypadá na první pohled jako klasický „z tlamy šlehající oheň“ je ve skutečnosti pohlcované dítě, jak je
vidět ze starší verze znaku (porovnejte také s „opeřeným hadem Quetzalcoatlem“ z aztécké mytologie). Více o erbu Visconti pod heslem HAD. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vznášejícího se dráčka - někdy s korunkou na hlavě a prstenem v tlamě - používal jako svou značku Lukáš Cranach senior a po něm ji podědil LC junior.*LC
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() dole: Podpis LC ml. na jeho náhrobku z r. 2003, městský kostel, Wittenberg, D
Slavnosti spojené s drakem (zmíněné tarasconské) mají svoji obdobu v nejednom místě v Evropě, ale i jinde po světě, jak dále bude zmíněno. Evropské dračí slavnosti mají často formu souboje, vesměs drak versus svatý Jiří. ![]() ![]() ![]() Slavnosti v Monsu jsou také na seznamu ICH UNESCO Malý seznam obdobných dračích slavností v Evropě si lze přečíst na http://de.wikipedia.org/ wiki/Liste_von_Drachenorten. Najdeme mezi nimi i trutnovské „Vynášení draka“.
V roce 2008 proběhla veřejná anonymní soutěž na logo města Trutnova se sloganem Trutnov - legenda draka. Velmi diskutovaný výběr odborné poroty
tehdy zvolil za vítěze soutěže návrh Jana Jiskry.*ST On taky trutnovskej drak je ona - dračice, saň!!! :o) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() K Trutnovu připojme ještě zmínku o místní pobočce (spolkovou řečí „říši“) spolku Schlaraffia. Trutnovská pobočka byla pojmenována Gigantea, podle německého názvu Krkonoš. Její znak i spolkové insignie nesly podle příslušnosti k městu Trutnovu figuru draka. Zájemce o činnost spolku, jehož ideou byla péče o přátelství, humor a umění, odkazuji sem. ![]() ![]() ![]()
I když ani asijský Východ není prost výskytu obávaných draků (černé barvy),*O tak obecně (v čínském kulturním okruhu) je drak, na rozdíl od evropské mytologie, dobromyslné zvíře. Připodobňuje se k silám
přírody, k silám sice nebezpečným, ale nikoliv skutečně nepřátelským člověku.
Jako mocná bytost spojující protikladné principy je drak od dob dynastie Chan (206 př. Kr.–220 po Kr.) symbolem císaře nebo syna nebes.
Číňané o sobě dodnes říkají, že jsou „potomky draka“. ![]() ![]() ![]() ![]() Vlajka posledního čínského císaře (z dynastie Čching do roku 1912) nese ve zlatém poli toto znamení modrozelené životodárnosti. To, že si drak pohrává s perlou síly, dokonalosti a slávy, umocňuje příznivé vyznění celého znaku. V symbolice zvířat světových stran představuje, jak jinak, východ. Zde je modrozelený a je spojován se zrodem života. Jeho protějškem je bílý tygr, vládce západu a smrti. Drak je posledním představitelem sil Matky přírody, největší božskou silou Země. V Číně a Japonsku drak představuje mocnou duchovní bytost, schopnou opatřit nápoj nesmrtelnosti, proto je uctíván jako bytost přinášející štěstí a
chránící před démony. Poskytuje plodnost, protože úzce souvisí se silami vod, a tedy s principem jin; zároveň reprezentuje především mužské aktivní síly
nebes a tím princip jang. ![]() Drak je také součástí čínské astrologie. Je pátým znamením čínského zvěrokruhu, odpovídá Lvu. V dvanáctiletém cyklu roků pod znamením různých zvířat
se Drak také vyskytuje, a to mezi Králíkem a Hadem. Rokem Draka byl „zlomový“ rok 2000.
![]() ![]() ![]() ![]() Kladný vztah čínské kultury k fenoménu draka je nepřehlédnutelný. Jeho podoba se objevuje na každém kroku. Novoroční dračí průvody jsou k vidění nejen
v Roce draka, ale každoročně. ![]() ![]() svatyně slouží buddhistům, taoistům i lidovým kultům jako je Ma-cu, bohyně moří. I jiné východoasijské kultury zasvěcuji drakovi patřičné svatyně. ![]() V současnosti existuje pouze jedna země v Asii, která má na své vlajce draka - Bhútán. Samotný název země znamená Říše draků, někdy se říká Země hřmícího
draka. Zvláštní je bílá barva draka, v čínském prostředí pro draka nemyslitelná. Bhútánská oficiální interpretace jejich bílé verze říká, že bílá zde znamená
čistotu a poctivost. Někteří zmiňují jako inspiraci himalájské hřebeny procházející severní polovinou království, věčně zasněžené vrcholy a mohutná bouřková mračna...
![]() ![]() ![]() K dračí kultuře patří ještě jeden fenomén, který se neomezuje pouze na území tradiční, jihočínské, kde v prostředí lidové vesnické kultury před zhruba 2 000 lety vznikl*D. Rozšířil se po celém světě, objevil se i na českých vodách. Ano, jde o spektakulární závody dračích lodí. ![]()
U Úřadu průmyslového vlastnictví v Praze je zaregistrováno několik stovek obchodních značek s motivem draka. Část z nich jsou zahraniční značky, např.
již výše zmíněná slavná italská automobilka. Výběr, který následuje níže, zahrnuje pel-mel napříč funkcemi, statuty a podstatami; spojuje je jediné
- motiv draka: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Východoasijské a především čínské pojetí draka a celá dračí kultura Říše středu je s většinovým evropským pojetím nekompatibilní. Ani rozkvět fantasy
příběhů s občas se vyskytujícími draky „klaďasy“, Dračími pohádkami a dráčky Mráčky, atd. apod. neovlivní, dle mého, hluboko zakořeněný, především křesťanstvím vypointovaný negativní obraz draka
v mysli řadového Evropana. ![]() ![]() Nakonec zacitujme smířlivě a nadějně z knihy K. Koutského: „Drak podle mého názoru nepředstavuje v žádné fázi své existence jednotný fenomén,
ale živý příklad toho, jak sny a představy rozdílných společenských skupin a různých dob mohou najít jeden společný jmenovatel. Řídí-li se dnes
Evropa heslem, že její síla tkví v rozmanitosti, měla by do svého znaku přijmout draka. Málokteré fantastické zvíře
v západoevropské kultuře spojuje do jednoho symbolu tak pestrý obraz.“ ![]() Poznámky: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jak vidno, mýtus ponechává prostor pro různé verze příběhu - v jedné Ládón byl pouze okraden o jablka, v jiné okraden a Héraklem zastřelen šípem, jablka ukradl Atlas, atd. ![]() Ve stínu galantního drakobijce Jiřího stojí ještě další postavy křesťanského nebe, jejichž atributem je drak: Benedikt z Nursie, Gothard (ten mrtvého
draka křísí!!), Ignác z Loyoly, Lev Veliký, Markéta Antiochská, Marta, archanděl Michael (tento bojovník proti drakovi-ďáblovi je zpodobněn na vlajce
města Bruselu či na znaku české obce Michalovy Hory) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Symbol draka ve vlastní signatuře používal od roku 1508 i malíř Lukáš Cranach st. Nebyl jen výkonným malířem, ale i úspěšným veřejným činitelem; byl
členem městské rady a starostou. Jako dvorní malíř působil ve službách Fridricha Moudrého v saském Wittenberku, který ho povýšil v roce 1508 do šlechtického
stavu a dal mu do znaku draka se vztyčenými netopýřími křídly. Lukáš Cranach mladší převzal dílnu i se symbolem draka po otci v roce 1537 (Dějiny umění, José
Pijoan). Otázkou je, proč si malíř zvolil zrovna symbol draka? Vztah člověka k drakům sahá až do pravěkých hlubin. Popsatelné dějiny starověku už
tento vztah upřesňují: drak - had v Mezopotámii bohyně vod a podzemních sil, Magna Mater - bohyně Tiámat, která vládla kosmickému chaosu. Mytologický člověk
s tímto hybridem hadem - bohem bojoval o nadvládu nad světem. Jejich hrdina se jmenoval Marduk a bojoval s ním, aby zajistil svému světu mužský řád,
ke kterému od bohyň plodivých sil vývojem dospěl. Křesťanská věrouka symbol draka využila a po celý středověk jí byl prospěšným oponentem, který zastupoval
Ďábla - 666.) Malíř Cranach st. by určitě nepřijal symbol draka do erbu, kdyby byl v jeho době ještě symbolem zla. V době reformace už byla jiná situace a spíše
symbolizoval jiný úhel pohledu na realitu. Přátelství s Martinem Lutherem, kterého několikrát portrétoval, to jen potvrzuje. Malíři Cranachovi st. byla
roku 1520 udělena lékárnická privilej, kdy koupil ve Wittenberku lékárnu, což také koresponduje s drakem - démonickým hadem - lékařským symbolem uzdravujících
sil. V jeho erbu není drak propojen s drakobijcem sv. Jiřím - zmutovaným křesťanským bojovníkem proti „černému zlu“, později dokonce zavrženým. Každopádně
v jeho době již byla zpochybněna jediná cesta poznání přes autoritativní církevní dogmata a adorované „čisté dobro“ s příznačným zpohodlněním intelektu
zbožného člověka, ale riskantní výzvou určitě byla „vzrušující černá temnota“ - lákavý a neznámý prostor „dračí“ opozice nebo pověstné třinácté komnaty
(což dodnes asi potvrzuje patetické úsloví: Co tě nezabije, to tě posílí!). Nevíme z jakých pohnutek se Cranach st. při výběru erbu přiklonil k drakovi, ale můžeme předpokládat, že symbolizoval aktivní intelektuální zdroj a byl
opakem pasivní zbožnosti pod katolickou kontrolou. ![]() Lucemburkové se považovali za potomky pověstné paní z Lusignanu. Kresba je z Erbovní knihy Řádu Zlatého rouna 1473, NL ![]() ![]() ![]() • Princezna Tamatori pronásledovaná drakem Rjúdžinem, Utagawa Kunijoši, 1. pol. 19. stol., JP ![]() ![]() ![]() ![]() dole: • Chevaliers de la Tarasque ( Rytíři Tarasky) běži s obludou ulicemi Tarasconu, 2009 - Heraldicky lze rozlišit draka a saň. Saň má na rozdíl od draka čtyři nohy. Drak je charakterizován ohněm planoucím z tlamy. Dračice, saň, vystrkuje pouze jazyk. - Bazilišek dle obecných středověkých představ měl pro změnu kohoutí hlavu, drápy a někdy dva rohy. Bývá-li zobrazována pouze hlava nebo polovice tvora, stěží lze
často určit jeho druh.
Zdroje:
- Kniha symbolů: Draci a bájná stvoření, Paseka - Karel Koutský: Draci středověkého světa, MF Kolumbus, 2005 - Udo Becker: Slovník symbolů, Portál 2002 aj. a web celého světa… Původní text byl napsán v červnu roku 2006 a publikován ve Fontu č. 90/6/2006 (téma: Vytápění). Zde uvedený text je jeho rozšířenou verzí. Obrazový doprovod je doplněn reprodukcemi v různých částech článku. Rozšířená verze vznikla na podzim roku 2012, jak již umíněno, roku Draka, v listopadových plískanicích a prvních sněhových chumelenicích počínající horské zimy v krkonošském zákoutí. Přepracována a doplněna začátkem zimy 2013. |