![]() | ||
![]() ![]()
Mříž jako konstrukce je tvořena z různě tvarovaného pevného materiálu a volného prostoru. „Nic a drát, nic a drát“ – tak popisoval mřížku klece
Felix Hofman v klasické kabaretní scénce v době budování vědeckého komunismu v ČSSR. Pro zhotovování mříží posloužilo člověku v historii už ledasco;
nejdříve to bylo dřevo, později kov, posléze kombinace obou, popřípadě i jiný materiál. Jednotlivé pevné prvky mohou být různě spojovány -
od jednoduchého jen souběžného řazení po složitě propletené, mnohdy ornamentální kompozice. Elementární funkcí mříže/mřížoví je tvořit bariéru bránící
volnému pohybu ať už člověku, zvířeti či neživé matérii.*1 Obdobnou funkci plní i další níže jmenovaná zařízení. ![]()
Mříže známe jak fyzické, tak pomyslné – „Jak lvové bijem o mříže, jak lvové v kleci jatí...“, konstatuje pateticky Jan Neruda v Písních kosmických v 80. letech 19. století. Takto obecně definovaná *2 mříž však může v praxi nabývat různých podob, které jsou také různě pojmenované a jsou také heraldicky
samostatnými figurami. Takže při blazonování rozlišujeme mříž, plot, rošt, síto, síť, šraňk, vrš. Čeština má pochopitelně i další výrazy,
které označují zařízení s funkcí mříže v tom nejzákladnějším smyslu obdobnou, ba totožnou - ohrada, ohrazení, zahrazení (- ano, i ta roztomilá zahrádka
vznikla z toho, že bylo nutno někde vsadit mříž-plot, prostě zamezit/zahradit něčemu/někomu někam pohyb), gril, čeřen, tenata a jiné sítě rybářské,
nebo ptáčnická, i pavoučí síť sem samozřejmě patří, a v neposlední řadě svrchu zmíněná klec a mříž pro člověčí bytost z nejhroznějších – mříž vězení,
žaláře, onen neblahý „katr“. ![]()
Heraldická figura pod tímto názvem má většinou podobu padací mříže *3 a je spojena s (hradební) bránou. Takto se objevuje – především na
městských znacích – v různých polohách od zcela spuštěné po zcela vytaženou. Brána sama je však samostatná figura, které se budeme věnovat ve zvláštní
kapitole. M. Mysliveček k figuře mříž uvádí: „Značí hranice práva.*4 Také je vykládána jako symbol nesvobody a vězení.“ Kterou z těchto
symbolik v britské metropoli upřednostnili - je to ze stylizované grafiky loga londýnské MPS jednoznačně čitelné? V anglickém prostředí snad ano.
Pro heraldikou nepoznamenané bude obtížnější vidět v tomto obrazci padací mříž hradní či městské brány, ve své podstatě tedy mříž obrannou. Osobně,
slyším-li slovo mříž, tak mi to navozuje spíš násilné zabraňování. Velký Bratr, potažmo Velká Sestra - bez mříží to jde těžko, že? Kde končí ochrana a
začíná zabraňování? *5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Portcullis-padací mříž byl heraldický znak rodu Beaufort a prvního tudorovského krále Jindřicha VII. pocházejícího z matčiny strany z beaufortovské
linie. Jindřich spojil portcullis a tudorovskou růži pro znak Tudorovců. Od Jindřichovy doby je figura mříže (padací mříže)-portcullis poměrně běžnou
součástí anglické heraldiky.*6 Padací mříž jako symbol Westminsterského paláce, který sloužil jako oficiální královské sídlo Jindřicha
VII. i VIII., však nepochází z doby jejich vlády. Tímto symbolem se stal až po požáru při přestavbě, kterou vedl Sir Charles Barry, který pojal nový
palác jako „hrad práva“ a symbol hradní brány se k této koncepci dobře hodil. Od té doby se stala padací mříž základním symbolem Parlamentu. Nová
úřední budova pro členy Parlamentu otevřená v roce 2001 byla pojmenována „Dům padací mříže“. Symbol padací mříže se rozšířil z Británie do dalších
částí Společenství, např. znak Canberry obsahuje padací mříž, aby tím bylo naznačeno spojení mezi britským parlamentem ve Westminstru a australským
parlamentem, který sídlí právě ve městě Canberra. Padací mříž byla dříve na britské minci hodnoty jedna penny. Byla také ve znaku dnes již neexistujícího celního úřadu Její Výsosti, aby tak
symbolizovala roli úřadu jako jakéhosi hlídače brány nad zbožím přicházejícím do Spojeného království. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Portcullis jako znak anglického parlamentu *B ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • i v Austrálii jsou doklady spojení s britskou minulostí: výzdoba na budově celní správy v Sydney ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kresba padací mříže není někdy zcela jednoznačně identifikovatelná, musí pomoci blazonování (viz též níže, odstavec Plot).
Figura portcullis na znacích některých dnešních francouzských měst pochází z dob, kdy část území dnešní Francie patřila pod anglickou korunu;
názvy Bretagne, Brittany, Britain a latinská Britannia popisují zhruba stále stejnou oblast. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mříže v různých fázích vytažení respektive spuštění: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Několik ukázek použití padací brány/portcullis jako značky podnikatelského subjektu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Na vyloženě vězeňské mříže jako heraldickou figuru jsem nenarazil. Jestli laskavý čtenář na nějakou aplikaci natrefil, předem děkuji za informaci. ![]() ![]() ![]()
nabývající funkce tu grilu, tu kanálové vpusti, tu součást topeniště, tu drátěnka či soustava lamel, atd. Mříž v českém prostředí známe také jako katr. Jak už bylo mnohokrát v nadsázce konstatováno, že čeština je přeložená němčina, tak ani zde nešlápneme
vedle - katr nemá původ ve francouzském počítání (én, de, troa, katr), ale v německém das Gitter, což není nic jiného než naše milá-nemilá mříž.
Jednou z verzí mříže je i labužníky oblíbený rošt, což je původní německý der Rost. Což není nic jiného než mřížka, gril. O tom by nám mohl dlouze
s vlastní bolestivou zkušeností vyprávět sv. Vavřinec, pro kterého to mj. znamenalo mučednické lože.*7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Roštu je formou podobno polní nářadí, jehož primární funkcí není zabraňovat průchodu nebo ho omezovat, ale především drtit, rozmělňovat a rovnat, uhrabovat. Známější bude asi pod širším názvem polní brány (pomnožné číslo).
Tuto figuru najdeme výhradně ve znacích venkovských měst. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]()
Jsou sítě na lovení, sítě na míčové hry a dokonce záchranné sítě. Výše zmíněná síť pavoučí (jednoznačně lovecká) se objevuje ve znaku grónské obce
Aasiaat. Je to mluvící znak (aasiaat = pavouk). Znak byl obci udělen r. 1969, tedy z pohledu klasické heraldiky nedávno; přesto je to nejstarší grónská
obecní znak. Rozdělení štítu symbolizuje skutečnost, že obec leží zhruba ve středu Grónska, kde končí severní masy ledu zálivu Disco a začínají
leduprosté jižní vody. Mezioboroví šťouralové pak neopominout poznamenat, že jediní pavouci, žijící ve zmíněné střední části ostrova, žádné sítě
nevytváří. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • XI. setkání náboženských skupin Naše paní (tj. Panna Maria Aparecidská, patronka Brazílie, jejíž socha byla kdysi vylovena z řeky Paraíba při zázračném rybolovu) 2012, Brazílie
![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Mnohým se jistě vybaví výraz šraňky (zas ta němčina - die Schranke!), který s naší figurou úzce souvisí. Jsou to ony většinou bílo-červeně natřené závory, které přehrazují
silnice, zvláště tam, kde křižují železniční tratě. Z pohledu konstrukce je to minimalistická mříž s jedinou, horizontální, příčkou. Její vyznačení je asi nejznámější aplikací této heraldické figury doslova v běžném provozu. ![]()
Plot pevný, neotočný, je s předešlou figurou mnohdy zaměnitelný, ne vždy zcela jednoznačně rozlišitelný. Určující jako vždy je pouze blazonovací text, i když se to podle kresby figury může jevit jinak. Takový už je svět... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve značkách a logách najdeme figuru plotu v nejrůznějších provedeních: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Mříž obsahuje symboliku jak vymezení působnosti výkonu práva, tak omezení pohybu vůbec. Rčení „spadla klec“ je vyjádřením posledně zmíněného významu.
Klec samotná je zařízení, které sestává ze samých mříží - legendární „nic a drát“. A pochopitelně - zlatá klec zůstává stále klecí. Z tohoto pohledu
jsou zvláštní značky jako je např. Villa Paradiso - ráj vyjádřený mříží. Nelze zde nevzpomenout, že Eden (biblická rajská zahrada) byl poté, co z něj
byli vyhnáni Adam a Eva, opatřen bránou hlídanou cherubem s ohnivým mečem, aby bylo nehodnému plemeni zabráněno v přístupu ke stromu života. Zajímavou verzí je znak obce Klec, kde v prostoru hradební brány je umístěna ptačí klec. Ptačisko ale sedí mimo klec volně na hradební stínce.
Sympatický znak. Též obec Klecany má částečně mluvící znak. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Symbolika mříže ve své nejednoznačnosti skrývá mnohé netušené významy, které čekají na laskavé samostatně přemýšlející čtenáře. My jsme se zde
pouze dotkli některých základních aplikací, které naznačují, jak je motiv mříže kontroverzní a že i ve svých pozitivních verzích obráží spíš složitost
světa než jen nějaký jednoznačně kladný ideál. Designérsky je to jistě výzva! Poznámky: ![]()
Celý znak londýnské policie
*B
Portcullis House - úřední budova ve Westminstru, která slouží úřadovnám 213 členů parlamentu a jejich zaměstnancům, Londýn, V. Británie
Původní text byl napsán v červnu roku 2012 a publikován ve Fontu č. 122/5/2012 (téma: Policie). Zde uvedený text je jeho rozšířenou verzí. Obrazový doprovod je doplněn reprodukcemi v různých částech článku. Rozšířená verze vznikla v srpnu a září roku 2012, při průběžných hospodářských pracích, jak velely příslušné agrotechnické lhůty v krkonošském zákoutí. |