H O J N O S T Z A R O H | ||
Nabídka pořadů televize může navozovat asociace kladné (roh hojnosti - nepřetržitý, pestrý proud pořadů; sova - „múdry ako televízia“; studna - apod.), asociace indiferentní (zrcadlo - ukazuje/odráží naši společnost; prs - odkojila ho televize, je přisátý na obrazovce, skleněný cecek) nebo asociace záporné (nálevka-trychtýř - médium manipulace). Zařazení do jednotlivých stupňů/kategorií se jistě může měnit dle náhledu jednoho každého laskavého čtenáře... Pro naši dnešní procházku logy a značkami jsem sáhl
do asociací kladných a vybral fenomén rohu hojnosti. Možná i proto, že jeho schematizovaný tvar se blíží tvaru trychtýře... Roh hojnosti - legenda S rohy jsme se již při našich znakovycházkách pot(ý)kali, byly to rohy jako symboly fyzické síly, spíše bojové emblémy, ať už to byly rohy býčí
či beraní nebo jiné. Tentokrát jde především o rohy kozí. Tvarově trochu odlišné od rohů, které můžeme obyčejně vidět na mečících tvorech pasoucích se
tu i onde po českomoravskoslezských luzích a hájích. Vlastně jde pouze jen o jeden roh. Podle antických vyobrazení jde o trochu delší a větší
exemplář rohu kozy bezoárové žijící ve Středomoří*1. Ve zpodobeních bývá někdy dvakrát prohnutý, někdy tvoří jen oblouk, někdy má špičku bez zatočení,
někdy spirálovitě stočenou. Není důvodu pochybovat, že bujnost (sil) přírody všechny takové tvary stvořila - „k obrazu svému“.*2 Nejznámější legenda popisující původ rohu hojnosti mluví o kojeneckém období boha Dia, pozdějšího olympského suveréna, tehdy ukrytého (před
pohlcením vlastním otcem Krónem) v ústraní krétských hor, kde o něho pečovaly nymfy hory Ida a krmily ho mlékem kozy Amaltheiy (řecky „něžná (krmící)
bohyně“) a medem včel. Budoucí vládce řeckého pantheónu měl již v dětském věku nadpřirozenou sílu a při dětské hře se svou kozí kojnou jí jednoho
krásného dne nedopatřením ulomil jeden roh.*3 Aby nějak kompenzoval horským nymfám - majitelkám jmenované kozy - způsobenou škodu (a koze bolest
a újmu), Zeus obdařil ulomený kozí roh zázračnou vlastností: jeho majiteli (majitelkám) se naplnil jakýmkoliv jídlem a nápojem, které si přál(y).
Původně byl roh naplněn květy, ovocem a obilím.*4 V rohu rozeznáme hrozen vína, vinné listy, granátové jablko, trs klasů, jablko, piniovou šišku Druhá antická legendární verze o původu rohu hojnosti se pojí s Héraklem a říčním bohem Achéleem přeměněným v býka, kterému hrdina při zápase ulomil jeden roh. (Pak se verze různí: dle jedné byl býčí roh vyměněn za již magický Amaltheiin roh vlastněný Achéleem, dle jiné Héraklés býčí roh nechal Hesperidkami naplnit zlatými jablky, aby s ním sestoupil do Tartaru k Plutovi, vládci podzemí.) Ač původu živočišného, z rohu se sypaly květy, ovoce, zelenina, obilí. Roh hojnosti je symbolem blahobytu, štěstí, hojnosti a požehnané úrody a
také bohatství. Podle toho, které božstvo ho třímá (viz níže), bývá naplněn ovocem, zeleninou, obilím (kukuřičné palice) a květy nebo zlatými mincemi.
Na starořeckých zobrazeních z rohu stéká také hustý včelí med. Případně jsou v rohu „dárky“ (blíže neurčené). Všeobjímajícně náplň rohu hojnosti pojal
autor plastiky umístěné před Zemským muzeem umění a kulturních dějin v německých Brémách. Roh hojnosti svou podstatou nepatří k symbolice křesťanského okruhu. V Biblickém slovníku Novotného je zmíněn pouze v souvislosti s použitím na
mincích několika judejských hasmoneovských králů. Roh hojnosti se objevuje především v polyteistických kulturách, nazývaných někdy jejich myšlenkovými
(a mocenskými) oponenty kulturami pohanskými. • Mince císaře Domiciána, 81–96 po Kr., Řím Roh hojnosti patří též k ornamentálnímu repertoáru empíru (císařského stylu), respektive klasicismu,
který se inspiroval formami antického Říma. Ačkoliv, vzhledem k hojnosti plodin, je spojován hlavně s úrodou, potažmo žněmi, tak např. ve slunné
Kalifornii se vyskytuje jako dekorace i v období vánoc. Kornouty (počeštělý tvar latinského názvu rohu hojnosti - cornu copia) vídáme někdy naplněné
sladkostmi v náručích prvňáčků na začátku školního roku.
Roh hojnosti - atribut Roh hojnosti je atributem několika řeckých a římských božstev, obzvláště těch, která jsou spojena se žněmi, sklizní, blahobytem nebo (i duchovní) hojností, jako je personifikace Země (Gaia, Terra, Tellus); Plútos, bůh bohatství; nymfa Maia; Fortuna, bohyně štěstěny, která měla moc poskytnout blahobyt. V císařském kultu Říma abstraktní římská božstva, která zajišťovala mír (pax Romana) a blahobyt, byla zobrazována s rohem hojnosti; tak jako Abundantia, bohyně hojnosti*5; a (Fortuna) Annona, bohyně zrna (obilí) dodávaného do Říma; Pluto (římský Hádés), klasický vládce podsvětí v mysterijních kultech, který byl dárcem zemědělského, surovinového i duchovního bohatství*6. Plodnost, úrodnost, hojnost, blahobyt, zdar a boží požehnání si Římané antické doby personifikovali celým zástupem božstev a uctívali během příslušných svátků, z kterých připomeňme aspoň velkou červnovou slavnost bohyně náhody Fors, s nezbytným atributem rohu hojnosti. Římané si ji spojovali s bohyní Fortunou - Fors Fortuna, bohyní šťastné náhody. Jejím předobrazem, respektive řeckým originálem byla Týché, s referátem šťastné náhody, která pečovala o malého Plúta, boha bohatství, syna Démétéry, bohyně plodnosti země a rolnictví. Týché vlastnila původní Amalthein roh hojnosti a nosila v něm dárečky pro svého malého svěřence. Zde má - vedle Hérakléových zlatých jablek Hesperidek - původ druhá náplň rohu hojnosti - peníze. Takový roh většinou drží Fortuna-Štěstěna*7. Roh hojnosti je také atributem Epony, keltské bohyně koní, obecněji uctívané také jako bohyně hojnosti a prosperity. Zobrazuje Aequitas, římskou bohyni obchodu, ale také rovné příležitost,proto váhy a roh hojnosti. • Týché, římská kopie řeckého originálu • Fortuna s Pontem, božským ochráncem města Tomis, 2. stol. po Kr., Rumunsko Abundantia, další římská bohyně hojnosti, z tzv. Svatebního sarkofágu, 2. pol. 3. stol. po Kr., Řím I pozdější staletí motiv rohu hojnosti v rukou božstev a alegorií využívají. Radegast, slovanský bůh s širokým záběrem funkcí, mj. bůh úrody, hojnosti, pohostinnosti, drží v ruce roh hojnosti - některé popisy mluví o picím
rohu. Roh hojnosti je též spojován se staroslovanským slunečním bohem Svantovítem. Figuruje podle některých teorií na tzv. idolu ze Zbruchu (západní
Ukrajina), čtyřbokém kamenném sloupu (z 10. století), kde na každé straně je jedna postava s nějakým atributem, a všechny čtyři jsou pod
jedním společným kloboukem. Jedna z postav drží (picí) roh hojnosti.*8
Picí rohy nalézáme v rukou božstev či mýtických a kultovních postav již od pravěku. Roh hojnosti - symbol Roh hojnosti je symbol zásadní lidské závislosti na zemědělství. Zároveň alternativní původ rohu hojnosti z rohu říčního boha může souviset se závislostí zemědělské produkce na vodě. Roh hojnosti byl také symbolem ženské plodnosti. Někdy bývá viděn jako předchůdce legend o jednorožci či Svatém grálu. V Severní Americe je roh hojnosti spojen obzvlášť s Dnem díkůvzdání (Otců Poutníků za první úrodu v Novém Světě, 1621).*9 Za pozornost stojí i měnící se skladba plodin v rohu obsažených. Odkdy a kde se mohou v rohu objevovat kukuřičné klasy? Ve znaku sekretariátu generálního guvernéra Kanady roh hojnosti představuje - dle oficiální interpretace - nejen hojnost, ale také zdroj inspirace
a tvořivosti. Voilá!
Roh hojnosti - heraldická figura Zmíněný „pohanský“ původ rohu hojnosti mj. je důvodem, proč se v období rozkvětu rytířské heraldiky (13.–16. stol.) v seznamech obecných erbovních
figur neobjevuje. Úpadkové období heraldiky již nabízí několikero příkladů použití rohu hojnosti, jak na štítě, tak v klenotu, ale hlavně jako atribut
štítonoše. Z význačných uplatnění rohu hojnosti v erbu připomeňme aspoň velký znak Josefa-Napoleona Bonaparta (staršího bratra Napoleona Bonaparta)
jako krále neapolského. Roh hojnosti je symbol zásadní lidské závislosti na zemědělství. Zároveň alternativní původ rohu hojnosti z rohu říčního boha může souviset se závislostí zemědělské produkce na vodě. Roh hojnosti byl také symbolem ženské plodnosti. Někdy bývá viděn jako předchůdce legend o jednorožci či Svatém grálu. Oproti nemnoha aplikacím v rodové, šlechtické heraldice nacházíme značný počet rohů hojnosti v heraldice státní a městské. Jako výraz přání a
zároveň určité reklamy je to zcela pochopitelné. V některých případech to dokonce lze i považovat za zcela realistický popis situace v té které krajině.
Není divu, že roh hojnosti se v hojné míře vyskytuje v heraldice italských provincií a měst, přírodou tak štědře obdarovávaných. Roh hojnosti - geografická projekce Laskavý čtenář si jistě všiml časté přítomnosti rohu hojnosti na znacích zemí Střední a Jižní Ameriky. Na některých znacích vidíme dokonce dva
rohy hojnosti, buď oba s květy a zemědělskými plodinami, anebo jeden s plodinami a druhý se zlatými mincemi. Příslušné země jsou následnickými státy
původního území Velké Kolumbie*10. Ty vznikly na Španěly dobytém území původních bohatých indiánských stát(ečk)ů, takže přítomnost
stáleproudícího bohatství potravinového a surovinového (zlata) je ilustrací víceméně naplněného snu o existenci rohu hojnosti.*11 Zajímavou ilustraci zmíněné skutečnosti jsem náhodou našel ve vyhledávači. V mapové části by mohla být doplněna jižní část Střední Ameriky, dává to smysl jak historicky, tak tvarově.
Neobvyklým způsobem se pracuje s rohem hojnosti na bankovce státu Zaire: na hromadě květin leží dva prázdné
rohy. Případnou symboliku nechť si laskavý čtenář odvodí z této kompozice sám.
Některé aplikace neváhají vložit roh hojnosti, tento atribut povýtce ženských postav, také do rukou postav mužských (Kupidus, Héraklés), ba i
zvířecích, arciže výsostně suverénních, jako je lev - viz znaky obcí Sesse a Matran výše. V případě rohů hojnosti ve funkci rohů picích je výskyt mužských figur naopak zcela převažující.
ten co zápasil s Héraklem a v přeměně za býka ztratil roh, pozdější roh hojnosti), Simon Maziere, 1688, park Versailles, Francie Roh hojnosti - znak/logo Izraelský kmen Ašer jako znak své zemědělské síly používal mj. roh hojnosti. Roh hojnosti je mincovní značka Pařížské mincovny. Dva rohy hojnosti má, vedle obligátních tří korunek, ve znaku nejstarší centrální banka na světě, švédská národní (královská) banka, Riksbank.*12 Hezkým přesahem je použití rohu hojnosti pro pražské nakladatelství učebnic Fortuna. I odvahou oprostit se od popisné kresby je netuctovým zjevem.
• Totéž na minci • Dvoufrank, 1945, Francie Roh hojnosti nenabízí svému majiteli splnit přání nalézt v něm logo, po kterém touží. To si musíme sami vymyslet a nakreslit. Takže nechť vám jako
roh hojnosti poslouží vaše hlavy, vaše srdce a vaše tužky. To vám všem přeje autor.
Poznámky:
Roh kozy bezoárové • Capra cretica - krétská verze kozy bezoárové • Známka s motivem Capra Aegagrus Cretensis (sic!), 1970, Řecko
Charonia tritonis • Mušle mlže Turritelli
Starý znak Kostariky
Původní text byl napsán na přelomu roku 2012 a 2013, publikován ve Fontu č. 122/5/2013 (téma: Televizní pořady)v adventní době, během vánočních a novoročních svátků.
V textu se autor dopustil několika chyb a překlepů, např. v případě italských provincií. Zde uvedený text je jeho rozšířenou verzí. Obrazový doprovod je doplněn reprodukcemi v různých částech článku. Rozšířená verze vznikla koncem ledna 2013 během léčby nachlazení u krbu v krkonošském zákoutí. |