S Í Ť N E J E N P A V O U Č Í | ||
Síť, o které bude řeč, má prazvláštní povahu. Víceznačnou, ambivalentní. Zadržuje a zároveň propouští. Ne nadarmo figuruje síť v pohádce o chytré horákyni - jako oblek neoblek.*1 O síti viz též pod heslem MŘÍŽ Zhotovování sítí patří k nejstarším rukodělným technikám. Je velmi pravděpodobné, že pravěký člověk byl pro „objev, vynález“ lovecké sítě inspirován
spíše pavučinami zmíněných osminohých členovců než spletí rostlinných stébel. Pravěk sítě Síť jako nástroj k lovu, nejdříve asi rybolovu, se objevuje na scéně lidské existence v období mezolitu, střední kamenné doby (cca 10000-8000
př. n. l.). Do tohoto období byl časově určen archeologický nález fragmentu rybářské sítě, dřevěného plováku, části vesel, aj. z Freisacku
(Braniborsko, západně od Berlína).*3 Rodným bratrem sítě je síto. I sítem se odděluje/oddělovalo potřebné od nepotřebného.*C*AI Není divu, že se stalo
symbolem oddělování dobrého od zlého >dobra od zla.
Starověké sítě Starořecký kulhavý Olympan, božský všeuměl-kovář Hefaistos zhotovil jemnou, skoro neviditelnou kovovou síť, do které chytil svoji záletnou
manželku, údajně bohyni lásky Afrodítu, in flagranti s bohem války Áreem. Moc si však prý nepolepšil, společenstvo Olympu se jen smálo, ale
nezasáhlo. Jak taky, když každý tam měl olympskou, božskou imunitu, že. To na smrtelníky pod Olympem už různé sítě fungují. Jak nás informují řecké báje a text Ovidiových Proměn, pocítila to i Arachné, nadaná tkadlena (snad) královského původu z maloasijského Kolofónu. Avšak smrtelnice. Byla tak pyšná na svoji tkalcovskou zručnost,
že vyzvala k soutěži ve tkaní bohyni Athénu, dle mýtů vynálezkyni této techniky a patronku přadlen a tkadlen. Arachné sice prokázala svoji technickou
zdatnost, ale neprojevila dostatečnou úctu bohům, za což ji Athéna fyzicky napadla a její tapisérii zničila. Nebohá princeznička takové jednání nevydržela a
oběsila se. Bohyně následek svého jednání „zmírnila“ tím, že Arachné znovuobživila, ale proměnila ji v pavouka, aby se děvče mohlo věnovat své vášni navždy.
Síť nemusí ani být fyzicky přítomna; příklad povolávání Ježíšových učedníků, posléze apoštolů („poslaných“), je velmi ilustrativní: Matouš 4,18-22:
„Když procházel podél Galilejského moře, uviděl dva bratry, Šimona, zvaného Petr, a jeho bratra Ondřeje, jak vrhají síť do moře; byli totiž rybáři.
Řekl jim: ,Pojďte za mnou a učiním z vás rybáře lidí.' Oni hned zanechali sítě a šli za ním. O něco dále uviděl jiné dva bratry, Jakuba Zebedeova a
jeho bratra Jana, jak na lodi se svým otcem Zebedeem spravují sítě; a povolal je. Ihned opustili loď i svého otce a šli za ním.“*M A čím že lovili lidi? Sítěmi slov a občasnými zázraky… Zázraky se však nedějí každý den, za to slovní sítě jsou rozhazovány dnes a denně, ve dne v noci, bohužel
rybáři s úmysly ne spasitelskými, ale loveckými. To jen dokresluje i opravdové nahánění voličů, eh - chtěl jsem říci lovné zvěře.
Pavoučí síť Při naší procházce okolo sítí se nelze vyhnout zmínce o „přírodních“ sítích - pavučinách - a jejich tvůrcích - pavoucích. Jakkoli mají
pošramocenou pověst „babskou pověrou“ (arachnofóbií trpí 10 % mužů a 50 % žen…) o škodlivosti pavouků, objektivně je to živočich v domácnostech spíše užitečný aspoň tím, že odchytává hmyz. Nešťastný, lehce schizofrenní postoj lidí trpících arachnofobií dokresluje to, že zároveň s pavouky si oškliví polétavý hmyz jako jsou komáři a hlavně mouchy. Fobie postiženému nedovolí zracionalizovat zkušenost, že hlavním predátorem much v domácnostech jsou právě pavouci. Dodejme, že strach z pavouků je umocňován přehánějícími fámami o jedovatosti (některých) pavouků - viz též pasáž o tarantuli. Někteří/některé tvrdí, že se jim pavouci hnusí proto, že mají dlouhé nohy a že jsou chlupatí. S takovou evidentní pravdou se nedá polemizovat, že. Močikové ze starodávného Peru vzývali přírodu a často ve svém umění zobrazovali pavouky. Není divu, že mezi obrazci-geoglyfy na peruánské náhorní planině Nazca nacházíme také figuru pavouka. V Japonsku tak jako na Západě se má za to, že pavoučí žena (žena obecně) vábí poutníky (životem) a cestující do svých pout-tenat-sítí.
Západoafrický kmen Ašantů spojuje pavouky s hravým bohem Anansim, který naučil lidi tkát. Válečníci severoamerických indiánských kmenů se často
zdobili motivy pavoučích sítí, na kterých si cenili pevnost a neviditelnost. O léčivých vlastnostech pavučin - obsahují vitamín K, který mj.
napomáhá srážlivosti krve - věděli naši předkové také. Pro Kelty byla pavučina obdobou neviditelné struktury, která drží pohromadě svět v rámci
Velkého plánu. V křesťanství představuje Satanovy úklady. Evropský folklór na druhou stranu tvrdí, že zabít pavouka (spojovaného s příznivým
osudem) přináší smůlu. M. Mysliveček krátce uvádí, že „pavouk křižák, zobrazovaný společně s pavučinou, patří k symbolům domácího štěstí.“ Středomořský pavouk zvaný tarantule (sklípkan Lycosa tarantula Linnaeus 1758) je se záchvaty letargie (tarantismem) léčené tancem spojován
neprávem. Mýtus je dnes také vysvětlován církevními zákazy v 17. století, které mířily mj. na „pohanskou“ hudbu a tance. Vytvoření skupinové
terapie - „celá obec tančí“ - umožnilo věnovat se tanečním svátkům přes ideologický církevní zákaz. Pavučina je také atributem jednoho svatého a to Félixe - čistě náhodou z Noly v Kampánii v jižní Itálii. V islámské a židovské ústní tradici se také vyskytuje pavouk pomáhající (tím, že rychle utkanou pavučinou zamaskuje úkryt pronásledovaných) hrdinům uniknout nepřátelům; je v obou kulturách velmi ctěn. Astronomická síť I astronomie zná několikero sítí. Např. bolidovou síť. Sítí (Reticulum) je nazváno i jedno z 88 souhvězdí moderní astronomie*2, které leží na jižní obloze. Patří mezi deset nejmenších pojmenovaných souhvězdí. Zavedl ho Nicolas Louis de Lacaille roku 1754. Původní název byl Kosočtvercová síť (Reticulum romboid), zřejmě podle měřicího přístroje používaného vedle dalekohledu.
Síť a pavouk v heraldice Síť jako obecná figura je v klasické heraldice velmi vzácná. Autorovi se podařilo dohledat ukázky s jedinou výjimkou pouze v církevní
heraldice, kde spojitost s Ježíšovým zázračným rybolovem na Galilejském jezeře a povoláním Petra k apoštolátu od stejné vody je evidentní.
Jedním z prelátů s motivem (rybářské) sítě na erbu byl i František kardinál Tomášek, jehož erbovní motto znělo „Laxabo rete“ (Rozprostřu sítě).
Je možné, že absence sítě ve šlechtické/rodové heraldice je projevem jakéhosi ostychu vzhledem ke křesťanské symbolice sítě nebo respektem
k používání této symboliky osobami a institucemi církevními. Jiná situace je u síta, případně vrše. Posledně jmenovaná je spojována s rodem Vršovců. Síto lze vidět v klenotu erbu českého rodu Hrzánů z Harasova. Pavouka sice nalézáme např. v monumentálním heraldickém díle „A Display of Heraldry“ od Johna Guillima, člena anglické královské heroldské korporace College of Arms,
vydaném roku 1610 v Londýně*G, ale v praxi byl nepřekvapivě použit jen výjimečně. Sítě, síta a vrše jsou figury, které nalézáme v městských znacích po celé Evropě. V pěkném (skoro) mluvícím znaku grónské obce Aasiaat
(v grónštině „pavouci“) je pavučina, zde jednoznačně jako lovecká síť, použita údajně proto, že v místě obce v době založení se pavouci
vyskytovali obzvlášť hojně. Oficiální interpretace symbolu: pavučina = „místo shromáždění“ (sic!).*A Určitý rozkvět zažívá pavouk novodobě v kruzích fantasy, black metalu, apod. Vrcholu popularity dosahuje pravděpodobně v komiksové postavičce
Spidermana v 60. letech 20. století. Síť a pavouk v korporátním designu Prezentace společenských subjektů, pokud jejich činnost není zrovna přímo spojena s s výrobou fyzických sítí či jejich používáním nebo
s chovem pavouků, upřednostňuje spíše přenesený významů obou figur. Dává to (nejen) designérům širší prostor pro zajímavé realizace. Nicméně život pavouka skrývá ještě nereflektované možnosti, jak být v síti a nebýt spoutaný. Staňte se rybáři významů! Poznámky: Královna Alžběta I. Anglická, dva ze série Portrétů se sítem, malíř George Gover, 2. pol. 16. století, Anglie
Původní text byl napsán v lednu 2016, publikován ve Fontu č. 147/3/2016 (téma: Florbal). Zde uvedený text je jeho rozšířenou verzí. Obrazový doprovod je doplněn reprodukcemi v různých částech článku. Rozšířená verze vznikla v létě téhož roku během letních radostí (senoseč, maliny, houby, dřevo na zimu, apod.) |