T O U L K Y Z A S L U N C E M | ||
Člověk obecně je tvor světlo a teplomilný. Vydejme se za hlavním zdrojem světla a tepla, za sluncem.*1 Téma slunce/Slunce (příp. světlo) je velmi rozsáhlé. V následujícím rychlopojednání se dopustím pouze zjednodušující zkratky, nahlédnutí do tématu. Pt. vážené a vážné zájemkyně a zájemce odkazuji na rozsáhlou literaturu, z které námi uvedené zdroje představují jen zlomek. Na počátku bylo: „Budiž světlo!“ Slunce, podle dnes dostupných poznatků, je nezbytnou podmínkou existence naší formy života. Kdyby Slunce mělo přestat zářit, respektive jeho paprsky by k nám na Zemi přestaly pronikat, tak by
to, čemu říkáme život, pravděpodobně zaniklo. Odtud pramení obraz slunce jako symbolu života (dárce života).*0 Slunce pravěku Slunce se objevuje mezi prvními „výtvarnými“ záznamy pravěkého člověka. Jak již bylo poznamenáno u fenoménu hvězdy, slunce bylo v těchto záznamech vyjádřeno zprvu ne symbolem,
ale poměrně výstižnou grafickou zkratkou jako různě dlouhé a různě široké čárky (úsečky či spíš polopřímky) mířící z jednoho centra na všechny strany. Centrum může
být vyjádřeno tečkou, kroužkem nebo prázdnou plochou. Jistou abstrakcí je tzv. sluneční kolo, které koncentruje a zjednodušuje původní realistický záznam. • Symbol slunečního kola na Novinové skále (Newspaper Rock), petroglyf , neolit, Canyon Lands National Park, Utah, USA
V megalitických stavbách všude po světě hrál fenomén Slunce (zde můžeme oprávněně použít velké S, neboť se jednalo většinou opravdu o astronomické souvislosti)
významnou, většinou dominantní roli.
Dokládá to i neolitický monument Newgrange v Irsku. Pohled zvenčí na kámen před vchodem • Pohled zevnitř ke vchodu, 21. prosince 2013 Slunce Blízkého Východu Slunce je symbol z nejmocnějších; ve všech nám známých kulturách zaujímá dominantní postavení. Slunce často reprezentuje moc. Mocné symboly si (s oblibou či zákonitě) vybírali mocní, nebo naopak, jak chcete. Okřídlené slunce je symbol spojovaný s božstvím, královským majestátem a mocí v říších Blízkého Východu. Slunce bývá též nejmocnější z božstev. Sumerský Šamaš, assyrský Aššur, aj. jsou slunečními božstvy, respektive bohy slunce a zároveň stojí na vrcholu pantheonu své doby. Jsou ztotožňováni s vládci zmíněných říší a dle tehdejší praxe i zákonodárci. kde hvězda představovala bohyni Ištar, srpek Měsíce boha Sin a Slunce boha Šamaše (scéna odráží přechod z matriarchátu k patriarchátu, respektive od ženských božstev k mužským) Slunce vedle své životadárnosti inspiruje i svým zdánlivým pohybem po obloze, svým pro lidstvo věčným vycházením a zapadáním, což reflektují mýty kultur po celém světě. Za všechny jmenujme aspoň mýtus o ptáku Fénixovi...
...nebo v podstatě obdobný, ale mnohem rozšířenější a co do verzí početnější příběh o večerním umírání a ranním znovuzrození, zde uveďme jeho jednu z egyptských variant. Starověký Egypt Ve starověkém Egyptě bylo se sluncem spojeno několik bohů (Horus, Ra, Aton /Sluneční kotouč/, Amon-Ra, Ra-Horakhti /Bůh obou horizontů/…)
Polední slunce bylo personifikováno bohem Ra (nebo Re), předním egyptským božstvem, které bylo postupně identifikováno s faraónem; faraón Achnaton
z něj učinil svého jediného boha pod jménem Aton, který byl uctíván jako zlatý sluneční disk ve svém městě Iunu, pozdějším Héliopolisu.*3 V dalších dynastiích
byl Ra zahrnut do univerzálnějšího boha Hora, který mimo hlavní funkci - ovládání nebe - měl v referátu i svítání slunce. Úsvit byl velmi důležitý moment:
připomínal opětovný příchod a tak nepomíjejícnost boha. Tyto úvahy vedly ke vzniku tzv. Horova oka, které bylo symbolem nezničitelnosti a znovuzrození. Atributy
a znaky spjaté s Horem - zbožštěný sokol splývající se sluneční září, oko - byly přiřazovány i bohu Ra. Horovo oko je tak někdy nazýváno Okem Ra a reprezentuje
slunce. Mnozí egyptologové poukazují na to, že Ra vede v podstatě jednotvárný život: den co den putuje ve své velké sluneční bárce přes nebeský oceán. Ale nejen egyptští bohové i králové usilovali o to, aby se po smrti mohli v Reově bárce plavit, i kdyby to mělo být jen v úloze veslaře. Její atribut rohy, symbolizují propast, v níž vychází Slunce za svítání a do níž se ponořuje za soumraku. • Thovt v podobě paviána se slunečním diskem jako patron písařů, fajánsová soška, ptolemaiovské období (3.–1. stol. př. l.), EG Indiánská slunce Andské předincké božstvo Virakoča je považováno jak za tvůrce slunce, tak za slunce samotné. V říši Inků se k poctě solárního boha Inti Raymi*2 pořádal náboženský obřad označovaný jako Festival Slunce. Ceremoniál se konal v den zimního slunovratu a vyznačoval nový rok v Andách. Dodnes je k vidění v ruinách legendárního Machu Picchu kamenný útvar zvaný
„Sloup k vázání slunce“, Intihuatana, snad oltář, snad sluneční hodiny, každopádně objekt, který dokládá spjatost incké civilizace s fenoménem slunce a jeho
sférickými pohyby. Zajímavé je srovnání „vlajky“ incké říše (respektive vlajky dědictví Inků v Peru a Bolívii) a slunečního spektra ve velkém rozlišení. Podle aztécké mythologie svět prošel několika kosmickými obdobími. Aztékové věřili, že bylo během předchozích čtyř věků stvořeno čtvero sluncí. Všechna na
konci své éry zahynula. Tonatiuh byl a je slunce páté, slunce současné éry. Jeho plný titul byl „Hybatel Slunce“. Jako bedliví pozorovatelé Slunce, Aztékové
umísťovali tvář tohoto boha do svých kamenných kalendářů, tak jak ji vidíme např. v grandiózním Piedra del Sol (Slunečním kameni), který měl být vytesán někdy
kolem roku 1100 n. l. (předmět, který drží figura v pravé ruce, je velmi podobný okřídlenému slunci předovýchodních slunečních božstev, může to být ale i zrcadlo či bubínek, že) Mayové měli svého vlastního slunečního boha jménem Kinich Ahau. Slunce hraje důležitou roli i u Indiánů Severní Ameriky. Antické Řecko a Řím Mnohé řecké mýty zosobňují slunce jako Titána jménem Hélios, který nosil zářící korunu a jezdil ve vozíku taženém slunečními oři po obloze a tak vytvářel
den. Posléze v pantheonu řeckých bohů bylo slunce stále více spojováno s Apollónem, intelektuálním a harmonickým božstvem. Podle Hélia později dostalo jméno i
starověké egyptské centrum slunečního kultu - Heliopolis. Kolos Rhodský chránící přístav na ostrově Rhodu byla děkovná socha patrona města, boha Hélia.*6 Římská mytologie přijala Hélia pod názvem Sol. Název Sol Invictus (Nepřemožitelné Slunce) byl používán pro více solárních božstev a jeho vyobrazení najdeme na různých druzích římských mincí během 3. a 4. století n. l. Narození Nepřemožitelného Slunce bylo v té době slaveno 25. prosince zapálenými světly. (porovnejte s hlavou Sochy svobody u New Yorku...) Kdo je na ní zobrazen? a) božský císař Augustus b) Kristus? *7 Persie Mithra - božstvo původně indoíránské. Ve své konečné formě splynul mithraismus ve 3. a 4. stol. n. l. s tzv. solárním pantheismem římských vzdělanců. Císař Lucius Domitius Aurelianus Augustus, v 3. století, učinil reformátorský pokus ustanovit kult Sol Invictus státním náboženstvím římským. Sol Invictus, vládce všehomíra, byl ztotožňován s Mithrou. Největší shromaždiště starého Říma - Circus Maximus - byl zasvěcen božstvu Sol Invictus. za vlády císaře Flavia Valeriána Constantina (Konstantina I.) roku 321 byla neděle vyhlášena za Den Slunce. Mithraismus však jako státní kult končí vyhlášením náboženské svobody Milánským ujednáním r. 313. Posléze jsou mithraismus i Sol Invictus víceméně pohlceni křesťanstvím. Antiochus a Mithra jako Hélios v zářící frygické čapce, basreliéf, 1. stol. př. l., JV Anatolie, TR • Mithra obětující býka (více o tauroktonii v hesle Býk), v pozadí Sol Invictus a Luna, 3. stol., Řím Sluneční kříž, zvaný též kolový Kruh s vepsaným rovnoramenným křížem je jeden z prvních nemalířských znaků, který se objevil, když lidský rod stál na počátku doby bronzové. Je běžný na
skalních rytinách. Objevuje se ve Starém Egyptě, Číně, předkolumbovské Americe a na Blízkém Východě. Pochopitelně též po Evropě. Později u keltských Galů bylo toto sluneční
kolo nejužívanějším zdar přinášejícím amuletem. Jeden z nejmocnějších keltských bohů, Taranis, vládce nebes, má vedle hromovládného klínu jako atribut i kolo, o jehož funkci
se mezi vědci a spol. vedou diskuse, zda se jedná o sluneční kříž či ne. Podobnost s obdobnými slunečními symboly je značná. Koch předkládá interpretaci znaku jako uskutečňování stvoření pronikáním vertikálního mužského a horizontálního ženského prvku. Tento znak z rané severské
mytologie potvrzuje Slunce jako životodárný element.
Tento prastarý a univerzální náboženský symbol, známý také jako sluneční kolo, sluneční kotouč, je oblíbený jako sluneční symbol v současných novopohanských
kultech, v neopaganismu.*NN Fotografie hořícího slunečního kola, pořízená v Německu 21. prosince 2005 během slavnosti Julfest (svátky zimního slunovratu), je toho
dokladem. Sluneční kolo je spojeno i s fenoménem „slunečních vozíků“, které se vyskytují v mytologiích mnoha kultur jako interpretace faktu věčného koloběhu Slunce. S nezbytným zjednodušením můžeme položit vedle sebe sluneční vůz boha Hélia (viz výše), vozík z Trundholmu, sedmihlavé spřežení hindského Surya a chrám v Konáraku (viz níže), procesně příslušný člun egyptského boha Ra (viz výše) a třeba i zpodobení Si-che, sluneční bohyně čínské mytologie. Hinduismus
V hinduistické náboženské literatuře je Slunce zmiňováno jako viditelná forma Boha, který tak může být viděn každý den. Hlavním solárním božstvem je
bůh Surya, jezdí na voze taženém sedmihlavým koněm nebo sedmi koňmi (sedm dní v týdnu?). Je uctívaný nejen některými Hindy mj. rituálem (základní hathajogovou rozcvičkou)
zvaným „ranní pozdrav slunci“ - Surya Namaskara. Božstvu Surya je zasvěceno několikero chrámů, z nichž nejvyhlášenější se nalézá v Konáraku ve státě Orissa na břehu Bengálského zálivu. Tento chrám slunce Surya z 13. století je zařazen do seznamu památek UNESCO. Celý chrámový komplex je koncipován v podobě boha na voze taženém sedmi koňmi. Islám V koránu Slunce tak jako ostatní nebeské objekty nemá žádný náboženský smysl nebo symbolický význam. Kvůli rozšířenému výskytu uctívání Slunce v předislámské Arábii, muslimský zákon šaríja zakazuje jakékoliv modlení během východu a západu slunce, aby se symbolicky odmítlo jeho božství. Předislámský arabský pohan považoval zatmění Slunce a další nebeské úkazy za znamení signalizující úmrtí významné osoby nebo jinou pozemskou událost. Nicméně tento názor rozhodně odmítl Prorok Mohamed v r. 632, když jeho syn zemřel během zatmění Slunce: „Slunce a Měsíc jsou jedním z důkazů existence Boha. Nezatmí se pro něčí smrt nebo život.“ Alemanské období Pojem „Černé slunce“ (Schwarze Sonne) je termín vztahující se k již známému slunečnímu kolu a znamení takto označovaná jsou alemanského původu a pocházejí
z období stěhování národů. Brože a spony s tímto motivem byly pravděpodobně variací římských předloh se svastikou. Počet paprsků se pohybuje mezi pěti až
dvanácti. Používání znaku Černého Slunce v moderní době má esotericko-okultní charakter, tak jak ukazuje jeho figurování v germánsko-nacistickém mysticismu 1. poloviny 20. století. Jeho výskyt v současném (germánském) neopohanství je stejné povahy. Svastika není jediným znakem se vztahem ke slunci, který byl zneužit mysticismem německého nacismu. Sowilo*5 je šestnáctá runa germánského futharku prostého.*8 Její název je překládán jako „slunce“. Runa oslavuje zdroj světla a tepla - slunce. Její působivost si uvědomoval K. M. Wiligut, esoterik a Himmlerův osobní poradce ve věcech nacistické mystiky a germánského neopaganismu, který ji adaptoval pro potřeby užití insignií NSDAP (jejích Ochranných oddílů - SS). Slávové
V předkřesťanském slovanském náboženství byl slunečním bohem Svarog, jehož symbolem (a zároveň symbolem samotného slunce) byl obrazec zvaný „kolovrat“ *KK. Slunce je u starých Slovanů také symbolizováno jednodušším rotujícím obrazcem zv. „Ruce Boha“, který je doprovázen příležitostně svastikou. Tyto obrazce byly
nalezeny mj. na pohřebních urnách převorské kultury (2. stol. př. l.–poč. 4. stol. na území dnešního centrálního a jižního Polska).
Symbol Ruce Boha představuje Nejvyššího Boha a vesmír (věs mir = celý svět). Pro Slovany (tak jako pro jiné indoevropské skupiny) byl kříž spojen jak s ohněm a
životem, tak především se sluncem. Vesměs zajišťoval štěstí, hojnost a boží přízeň. Ornament s levotočivou svastikou jako slunečním symbolem použil romantik Josef Mánes na Staroměstském orloji.*4 Slovanských slunečních symbolů bylo identifikováno vícero: Pozůstatkem slunečního kultu - pravděpodobně nejen ve slovanském prostředí - jsou některé dodnes živé tradice, u nichž už tu vazbu na slunce vnímáme, pokud vůbec, tak jen slabě. Přesto je to tvarově jednoznačné, symbol je stejný už od doby bronzové. Krásným příkladem této kontinuity jsou sváteční (posvícenské, aj.) koláče a jeden detail z tvorby Josifa Plečnika. Křesťanství Křesťanská ikonografie přijala mnohé z výtvarného jazyka pohanství jak z polyteistického Středomoří, tak zaalpských často ještě přírodních kultů. • Kristus na mozaice v Ravenně, 6. stol., IT Základní pramen pro identifikaci slunce jako symbolu Ježíše nalezneme u Matouše 17:12 „Ježíš vzal Petra a Jakuba a jeho bratra Jana a vyšel s nimi na vysokou
horu....proměnil se: jeho tvář zářila jako slunce…“. Níže uvedený letecký pohled na vatikánské/římské svatopetrské náměstí navržené Berninim kolem roku 1660 ukazuje obrazec slunečního kola,
slunečního kříže; ve středu je obelisk - ne-křesťanský původ těchto symbolů je nade vší pochybnost, obelisk dovezl do Říma císař Caligula z Egypta. V dláždění jsou paprskové linie ze světlého travertinu v ploše tmavších dlažebních kostek (kočičích hlav). V roce 1817 astronom Filippo Gigli navrhl
využít obelisk a jeho nejbližší okolí jako obrovské sluneční hodiny a kruh okolo monolitu pojal jako větrnou růžici.*VA. Obdobně mnohoznačné jsou i husitské monstrance ve tvaru paprsčitého slunce nesené v čele kališnických vojsk. Jejich vyobrazení v akci najdeme např. v Rukopise z Göttingen či v Jenském kodexu. Kněz kráčející před slepým vojevůdcem (Žižkou) v čele kališníků nese vysoko na tyči zdvižené sluneční znamení. sluneční design monstrance je nepřehlédnutelný *ZS Ke křesťanské obrazové řeči patři i apokalyptická „žena Sluncem oděná“ (Zj 12,1 - text, který dal vznik nejrůznějším vyobrazením většinou se vztahujícím k Panně Marii Královně (nebes). Triskelion Tvar, který najdeme u mnohých raných kultur, s významem někdy podsvětním, ale převážně jako solární symbol. Jeho specifická verze - spirální triskelion -
se objevuje již v neolitu; kámen pokrytý vyrytými obrazci tohoto motivu střeží vstup do tumulusu, megalitické hrobky-kolumbária v irském Newgrange (viz obr. na zač. článku);
vstup a následující chodba jsou orientovány tak, aby sluneční paprsky po několik minut po ránu v den zimního slunovratu mohly pronikat až do hloubi nejzazšího místa
pohřební místnosti ukryté v tumulusu a probudily zde spočívající významné předky. *9 Podobnost se slunečním kultem starých egyptských říší i s motivem obrozujícího se Fénixe je frapantní. Budiž připomenuto, že tyto pozůstatky neolitické kultury v Irsku (cca 3200–2900 let před n. l.) jsou zhruba o půl tisíciletí starší než Velká pyramida v Gíze a tisíc let starší než megalitické stavby jako je Stonehange. Slunce je inspirace opravdu prastará a univerzální, jak dále snad ještě prokážeme. Spirální triskelion
se v západní části evropského kontinentu vyskytuje hustěji, byl oblíbeným motivem v předkeltském období, tak jako ve vlastní keltské kultuře. V náboženství kavkazských Ingušů triskelion představuje nejen slunce a vesmír, ale také vědomí jednoty ducha v minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Obrazec podobný některým růžicím ze Santa Tegra nalézáme v Arménii. Nazývá se zde arevakač (sluneční kříž), je symbolem věčnosti a světla a je používán jako arménský národní symbol. Od 9. století je umisťován na arménské křesťanské stély zv. kačkary. Tarot Tarotová hra Velká arkána obsahuje kartu s číslem XIX - Slunce. Vedle kosmologického obsahu bylo Slunce v tarotu běžným symbolem Ježíše. Sluneční karta bývala hráči tarotu považována za šťastný symbol plný pohody a pokoje, který přemáhá temnotu karet od Smrti po Hvězdu a přináší jas a světlo. Jak dalece je to projekce a ilustrace, že přání je otcem myšlenky, ponechávám na hráčích samotných, tak jako na laskavých čtenářích. Mnozí, včetně autora, mají za to, že symboly obecně existují pouze v naší mysli, mají moc pouze ve světě našich představ. Jako entity samy o sobě neexistují. Tento přístup pochopitelně neneguje sílu a účinnost (lidmi) používaných symbolů. Naopak, snaží se rozklíčovat jejich vznik a mechanismus jejich působení. Jejich působivost, samozřejmě, jak uznává, tak potvrzuje. Znaky a písmo Alchymie, astrologie i astronomie mají pro slunce/Slunce tutéž značku - kruh s bodem ve středu, který představuje vnitřek se vším, co gravituje okolo. Tento starodávný solární symbol se zdá být univerzální. Starověká Čína si vygenerovala stejný znak, který v klasickém standardním logogramu pouze zečtvercovatěl a středový bod-tečka západních kultur se v dálněvýchodním provedení jako stopa štětcového tahu změnil v čárku. Připomeňme také podobnost znaků a schémat jak pro Slunce, sluneční soustavu, galaxii, tak pro schéma jádra atomu, jádro buňky, zárodek-vajíčko apod., které se objevují již v nejstarších nám známých kulturách. Odráží tak (tušenou) jednotnou strukturu vesmíru (všehomíra), vyjádřenou již Hermem Trismegistem: „Co je nahoře, je i dole.“ Barvy a heraldika Sluneční astrální značka označuje též zlato; zlatá respektive žlutá je nejčastější barvou používanou pro slunce. Vinných hroznů se na heraldickém poli urodilo pomálu; a jak je vinná réva se sluncem bytostně spjatá, tak neudiví, že Slunce na šlechtických erbech svítí
také dost vzácně. V Českých zemích registrujeme slunce ve znaku jen u pánů ze Sonenštejna a u Valečovských z Kněžmostu. Často najdeme heraldickou podobu slunce (tedy s vykreslenou tváří, obličejem a s paprsky) na městských znacích a několika státních vlajkách, případně na
administrativních distinkcích. V případě Peru jde o přímé dědictví po inckém slunečním bohu Inti. I jiné jihoamerické státy mají na vlajkách heraldické slunce, ale ne vždy je oficiální interpretace spojena s předkolumbovskými solárními kulty. Tzv. Májové slunce, které vidíme na vlajkách Argentiny a Uruguaye, je památkou na „Májovou revoluci“ v květnu roku 1810, kdy, obrazně řečeno, těmto zemím vyšlo slunce svobody - zbavily se španělské nadvlády. Podle tradice tehdy po dlouhé měsíce oblohu pokrývající mraky se roztrhly a zase vysvitlo slunce. Historka je to dost kalendářově barvotisková, ale vzhledem k tomu, že člověk je tvor navýsost heliofilní, mohl mít výše popsaný jinak běžný přírodní jev vzhledem k okolnostem až mystický efekt hodný zaznamenání. Mimo (klasickou) heraldiku je slunce většinou zobrazováno jako žlutý kulatý tvar s různým počtem paprsků. Vyskytují se však i verze červené, oranžové, ale
i bílé, stříbrné, ba i černé, jak jsme zaznamenali. Počet paprsků se různí od minimálně tří po několik desítek. Paprsky, případně loukotě, tvarově variují
od prosté úsečky po složitě tvarované křivky a plošné útvary, ukázky níže. Slunce z vlajek a znaků států, provincií, apod. Symbolika slunce, respektive výklad symbolu slunce se mnohdy stát od státu liší. Ze symbolů národů, národností, kmenů Slunce na městských znacích, vlajkách a logách Růže je růže Schopnost nebo spíš snaha tvořit zástupné znaky pro svět kolem (a v) nás je pro lidský rod charakteristická.*13 Neudiví proto, když jeden a týž jev popisujeme různými slovy a označujeme
různými znaky a naopak jeden znak má pro nás různé významy, respektive interpretujeme ho různě. V tom tkví ošidnost především jednoduchých geometrických obrazců, před jejichž používáním pro korporátní design a jmenovitě tvorbu ochranných známek ostatně varuje Úřad pro průmyslové vlastnictví na každém přihlašovacím formuláři. A nemá tím na mysli žádné hlubokomyslné filosofické konstrukce, pouze vychází z evidentních distinktivních vlastností jednoduchých obrazců. 1. Grónskou vlajku z r. 1985 popisuje její
autor, designér T. Christiansen, rodilý Gróňan, následovně: „Velká bílá část symbolizuje ledovou čepici, červená oceán, bílá část kruhu ledové hory a ledovou zácpu, červená
fjordy.“ Jiná interpretace designu vlajky vidí v kruhu vycházející a zapadající slunce. 2. Sámové (Laponci) žijící v severní části Norska, Švédska a Finska pro prezentaci svého národa vybrali v roce 1986 návrh norského autora A. Bahla. Jedná se o převzatý motiv ze ságy „Paiven parnech“ (Synové slunce) od A. Fjellnera (19. stol.), který ve svých poemách popisuje lid svého národa jako syny a dcery slunce. Pro design jeho návrhu existuje několik výkladů. Jeden tvrdí, že vychází ze skandinávských vlajek (chybí však finská bílá) a kruh představuje jednotu (jeho rozdělení ukazuje rozdělenost země sámského lidu). Jiná verze poukazuje na to, že barevnost vlajky je založena na pestrých barvách tradičního sámského oděvu (opět však chybí bílá), kruh může být nahlížen jako slunce či měsíc, případně obojí. Kruh může být odvozen také od tvaru šamanského bubínku (to by bylo kontroverzní v sámských puritánských luteránských komunitách). Barvy byly vykládány také jako červená pro oheň, modrá pro vodu, žlutá pro vzduch a zelená pro zemi. V této poslední verzi je kruh nahlížen jako slunce i měsíc. Levý půlkruh představuje slunce, pravý měsíc. Čí je slunce? Tuhle na první pohled nesmyslnou otázku řešilo už vícero lidí. Díogénovi ze Sinópé údajně stačilo, aby Alexandru Velikému řekl: „Uhni mi ze slunce.“ Na místo na slunci máme tedy nárok všichni, ale o slunce, respektive o jeho obraz se strhly už nejrůznější hádky a tahanice. Spor o údajné dědictví po tatíčkovi zmíněného nejslavnějšího Makedonce se musel řešit až na půdě OSN: emblém staré královské dynastie, tzv. Slunce z Verginy *16, musela Republika Makedonie po třech letech přestat používat. V urychlené veřejné soutěži byl pak vyhledán „nový“ symbol státní vlajky - opět žluté slunce na červeném podkladu, avšak v grafickém zpracování připomínajícím něco mezi vlajkou Arizony a japonského námořnictva. Všeho s mírou Kumulace významů a interpretací spojovaných s jedním a týmž tvarem, figurou či celou scénou se pochopitelně zvyšuje s mírou abstrakce, takže základní
geometrické obrazce je možno považovat za znaky/symboly skoro čehokoliv. Pro náš případ - kruh, kružnici, které jsou od dávnověku považovány za dokonalé
tvary - to platí, jak se snažím ukázkami viz výše viz níže doložit, měrou vrchovatou. Vlajka okresu Hapcheon v Jižní Korei (obr. výše) „znázorňuje vůli lidí z Hapcheon rázně vkročit do budoucnosti na podkladě harmonie a sjednocení podle naší futuristické vize. Červený obrazec představující vycházející slunce, značí světlou budoucnost okresu Hapcheon tak jako vášnivého ducha našeho lidu. Modrá vlna znázorňuje čistou vodu v Hapcheon, tak jako řeku Hwang a hampcheonské jezero, nadané mocným duchem. Zelený ovál představuje silný potenciál okresu Hapcheon schopný vkročit do nekonečné budoucnosti na pozadí zelených hor Gaya a Hwangmae v úrodné zemi.“ Jestli si vážený a laskavý čtenář myslí, co to je za kecy a plky, tak s ním zcela souhlasím. Ne nadarmo jsou ty řádky v uvozovkách. Ne proto, že je to nadsázka, ale proto, že je to citace! A vida smítko v oku bližního svého, studený pot mne zalil při vzpomínce na komentáře, kterými jsme museli doprovázet své návrhy značek do dříve zmíněných prestižních (?) soutěží….!!!*15 Slunce, kam se podíváš Pojďme se však potěšit a poučit u dalších ukázek, jak to taky lze řešit. Jiný způsob, co se dá dělat jen s částí slunce, či jen s paprsky, ukazuje např. vlajka norského Ostfoldu. Různé tvary paprsků jsou obecně rozlišovány co
do „fyzikální“ podstaty: přímé znázorňují světlo, vlnité teplo. Zajímavé je z tohoto pohledu zpracování paprsků na starším znaku slovinské obce Koper.
Jak tyto a další ukázky dokládají, grafici se fyzikům do řemesla příliš nepletou, sledují „své vlastní“ výtvarné cíle, např. na nerealizovaném návrhu angolské
vlajky (obr. viz výše), výtvarně velmi působivém a z hlediska distinktivnosti výborném. Je však možné, že mnohá zobrazení skrývají hlubší podstatu, rozsáhlejší poznání,
které mně, povrchnímu kompilátorovi a glosátorovi unikají. Mea maxima culpa! Kanadská nezisková organizace „One Sun, One Earth, One Peace“ (nějaké povědomé…) založená roku 1992, která se zabývá pomocí interkomunální komunikaci po
celém světě aktivitami kulturního i hospodářského charakteru, má logo odpovídající jejím všesvětovým ambicím, od všeho trochu - ptáček, sluníčko, motiv jin-jang. Roku 1932 poprvé zavlála ve většině hispano-amerických metropolí pod názvem „Bandera de la Raza Hispánica“ (Vlajka hispánské rasy). Ano, něco takového
opravdu vzniklo. Vlajka (výsledek jiho a středoamerické kontinentální veřejné soutěže, autor vítězného návrhu byl kapitán uruguayské armády!) byla používána pro
multi-národnostní kulturní účely, např. hispánské festivaly. V Atlasu vlajek světa vydaném v roce 1986 panamským nakladatelstvím América lze číst výklad
této vlajky: „Bílá vyjadřuje čistotu. Slunce Inka představuje světlo zářící na kontinent. Tři kříže zastupují tři Kolumbovy lodě a také křesťanství. Šeříková
barva připomíná kastilský prapor Kolumbem dopravený do Nového Světa.“ Na Filipínách vycházející deník Diario Filipino zaměřený na filipínsko-novozélandské informace (proč vynechává australské, jistě nějakou příčinu má, ale
nepodařilo se mi to zjistit, napadá mne jen distribuce výhradně na přímých linkách Manila-Wellington…) S logem si však poradili lišácky - novozélandský motiv
kapradí je korunován paprsky slunce z filipínské vlajky. A je to. Nebudu trpělivé čtenáře unavovat oficiálním výkladem loga jako symbolu úsilí dosáhnout světla
a odvahy k dalšímu růstu (co se kapradí týče) a sdílení existencí, kultur, informací a zdrojů (paprsky slunce). To byste mi nemuseli taky věřit… Padánie - Liga Severu (Itálie) v roce 1990 předložila svou vlajku pod názvem „Slunce Alp“. Tento skoro ekologicky vyhlížející obrazec, jinak rozšířený
celosvětově, původem snad fénický, velmi oblíbený nordickými kulturami, je pokládán za starobylý keltský sluneční symbol. Líbivé a poměrně čitelné a přehledné logo přijali v japonském Urajasu k 1000. výročí vzniku svého města. Logo vzešlé ze soutěže (1205 návrhů) mělo symbolizovat vývoj do 21. století. Stylizované latinkové U, obraz blízkého Tokijského zálivu, a vycházející slunce. Kdyby člověk nebyl odkojen fascinujícím červeným symbolem Země vycházejícího slunce, tak by řekl, že jiná země jiný mrav, ale takhle tápu. Použití dvou studených barev je sice elegantní, ale signál to vydává až skoro moc klidný. Třeba to tak chtěli. Navíc (východo)asijská barevnost, a tamní vnímání barevného kontrastu, psychologie barev jsou přece jen odlišné od (středo)evropského, připomeňme jen smuteční bílou… Logo čínského dědictví je založeno na tzv. pečeti z Chengdu, na archeologickém objevu tohoto století v Číně (podle People's Daily Online), na JZ dnešní Číny, kde v době okolo 1000 let př. l., v době bronzové, kvetla městská kultura Jinša. Slunce, kam se podíváš - 2 Nápoje a bio Zářící slunce nemůže, pochoPITELNĚ chybět na značkách a hlavně etiketách nápojů z rostlin, hlavně vín a piv, o různých ovonádách ani nemluvě. Vinařská slunce jsou různá, pivařská jednoznačně zlatá a zlatavá. Krásnobřezenský Zlatopramen to dokládá na několikrát - název, pozadí a ještě slunce naše zlaté; jako každé správné pivo, které si zakládá na své starobylosti, tak je to slunce heraldické a usměvavé. Závěr Jak vidno, náruč grafického designu je široká a hluboká, někdy v ní lze i snadno zabloudit… Takže na konec jedno upravené rčení: Pro jednoho grafického designéra slunce nesvítí. Poznámky: Staroegyptský tvar kříže s rukojetí • tvar koptský, s kruhovým držadlem
Sluneční maska, období Ludvíka XIV., konec 17. stol., FR
Assyrská vlajka
Buddha, 1.–2. stol., Gandhara (Afgánistán) • Mohamed na středověké miniatuře • Mogulská miniatura, 1630, Indie •
Abraham, Mojžíš a Ježíš na středověké perské miniatuře
Logo Svazu slávských rodnověreckých komunit. (Rodnověří či jazyčnictví je novopohanské náboženské hnutí hlásící se k odkazu slovanského předkřesťanského náboženství.)
Vztahy, směry a linie obelisku na svatopetrském náměstí a dalších obelisků a míst v Římě (podle www.keyofsolomon.org) Letní a zimní slunovrat aj. při pohledu od náměstí svatého Petra. Bílé šipky ukazují přesuny obelisků za papeže Sixta V. Vedle obvyklých zdrojů a pramenů: Původní text byl napsán roku 2007 a publikován ve Fontu č. 94/4/2007 a 95/5/2007; s hlavním tématem čísel články nesouvisely. Zde uvedený text je jeho rozšířenou verzí. Obrazový doprovod je doplněn reprodukcemi v různých částech článku. Rozšířená verze vznikla v létě roku 2014 v krkonošském zákoutí. |