![]() | ||
![]() ![]() Slovem víno pro náš případ je míněn především vinný hrozen, jeho jednotlivé bobule a nápoj z hroznů zhotovený, ale také listy vinné révy, révové úponky a celý révový keř. V evropském kulturním prostoru je symbolika spjatá s vínem napájena helénsko- judaisticko-křesťanskými zdroji. To, co dělá víno tak vzrušujícím symbolem, je jeho spojení s krví.*1
Stále jsou dohady, odkud rostlina vitis vinifera pochází, respektive odkud pocházejí kulturní odrůdy vinné révy. Někteří vědci kladou jejich původ do oblasti jižně od Kavkazu a Kaspického moře (do této oblasti umisťuje Genesis, první kniha Staré smlouvy, kap. 8, v. 4, přistání Noemovy archy po potopě a v Gn 9, 20 vysazení vinné révy). Jiní dokládají původ vína v Egyptě (existence vína a vinic je doložena již z předdynastického období (3 200 let i více př. n. l. ), odkud se vydalo na Blízký Východ. Ze zmíněných končin pocházejí také první obrazy, znaky a emblémy této kulturní plodiny z nejstarších. ![]() ![]() ![]() V akkadské verzi sumerského eposu o Gilgamešovi (cca 2000–1200 př. n. l.) hrdina potkává vědmu Siduri, znalou přípravy nápojů, „které občerstvují duši“. Někdy je Siduri považována za babylonskou bohyni vína a piva. Moudře a znalecky Siduri Gilgamešovi radí, aby zanechal hledání nesmrtelnosti a věnoval se prostým radostem života, mezi které požívání bohyní ochraňovaných nápojů také patří. Ajta, jak jsou ty člověčí problémy stále stejné, již po tisíciletí!!... ![]() ![]() ![]() ![]() Z pramene helénského vyvěrají figury jako Sílénos, jeho přeslavný žák Dionýsos (římský Bakchus), Mainady (Bakchantky), Satyrové - všechny jsou nějak spojeny s vínem, v extrémní mysterijně-orgiastické poloze pak, jak již zmíněno, opět s krví.*11 ![]() ![]() ![]() V duchu staré tradice byl na makabejských mincích kmen Izrael znázorňován vinnou révou a v syrské Apokalypse Baruchově je réva obrazem Mesiáše. V knize Kazatel je Moudrost přirovnávána k révě (známe zmutováno jako In vino veritas). V orientálních kulturách či náboženstvích je réva obrazem nebeských bytostí. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Velehrozen nesený na tyči dvěma muži – scéna inspirovaná pasáží ze starozákonní knihy Numeri, kap. 13 a 14: Jozue a Káleb, dva z dvanácti zvědů vyslaných na Hospodinův příkaz Mojžíšem do Zaslíbené země, v údolí Eškólu našli a uřízli velký hrozen a na tyči ho jako důkaz hojnosti kennánské země přinesli zpět do izraelského ležení. Tato scéna byla později mnohokrát použita v různých náboženských a světských souvislostech. Vyvstávají některé otázky: Co bylo v eškólském údolí, že tam rostly tak veliké hrozny? Nebo to byl svazek mnoha hroznů zavěšených společně na jedné tyči? A to nikdo nehlídal vinici? Nebo byli zvědové tak zdatnými zloději? V křesťanské mystické*10 interpretaci má tato starozákonní scéna symbolizovat Kristovo ukřižování. Připomeňme, že podle evangelií prvním Ježíšovým zázrakem bylo proměnění vody ve víno během svatby v Káni Galilejské. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Esoterická křesťanská tradice spojuje jmenované muže s lotry ukřižovanými spolu s Ježíšem na Golgotě. Pohár s vínem je další formou, kterou se víno stalo nezaměnitelným symbolem a sehrálo svou roli v lidské historii. Nádobka, ze které Spasitel měl pít během Poslední večeře a která prý posléze posloužila pro zachycení jeho krve, když visel na kříži, se stala podkladem legendy o Svatém Grálu a v jiné podobě formovala i vznik ceremoniální mešní nádoby s vínem. Přístup k této nádobě s vínem později rozpoltil křesťanství na katolickou a protestantskou část. Emblém husitů, který provázel tyto změny, od školních škamen nám známý kalich, však není vlastním předmětem tohoto pojednání.*3 Ikonografie křesťanských svatých uvádí atribut vína u Bonifáce, Ludmily*4, Urbana a Václava. Ve Francii je patronem vinařů sv. Vincent ze Zaragozy, první hispánský mučedník doby Diokleciánovy. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Text na podstavci sochy: „K úctě svatého Urbana dali postaviť vinohradníci v r. 1943. Sv. Urban, požehnaj prácu našu.“, SK ![]() dřevořez, Jean Chieze, 20. stol., FR V českých zemích jsou jako patroni vinařů uctíváni sv. Jan Evangelista, sv. Jan Křtitel, sv. Martin, svatí Bartoloměj a Vavřinec, na Moravě je údajně nejoblíbenější již jmenovaný sv. Urban a v Čechách je to jednoznačně sv. Václav, který se objevuje při práci na vinici v nejstarším českém kresleném seriálu, Velislavově bibli. *5 ![]() ![]()
V rodové heraldice se víno vyskytuje spíše výjimečně. České a moravské rody nabízejí pouze dva takové příklady - pány z Dražic pro Čechy a Lichnovské z Voštic pro Moravu. Dražické rodové znamení se objevuje i ve známé znakové síni hradu Laufu u Norimberka. Figura vinného keře (tak vypadala původní podoba erbu) patří svou symbolikou ke znamením, které používal klérus. A opravdu, většina příslušníků rodu dražických se objevuje mezi českým duchovenstvem. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezi státními symboly víno kupodivu nenalezneme vůbec.*6 Sporadicky je používáno v symbolice nižších správních celků států jako jsou kraje, provincie, regiony apod.*7 V ČR je hrozen jednou z figur znaku a praporu Jihomoravského kraje. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vlajka marocké prefektury Meknes, MA • Prapor Jihomoravského kraje • Znak německého okresu s příznačným jménem Jižní Vinařská Cesta
(Südliche Weinstraße), spolkový stát Porýní-Falc, DE Výrazné logo má vinařská oblast proslavená románem G. Chevalliera „Zvonokosy“ - Le Pays Beaujolais: můžeme v něm vidět schéma tamnější krajiny (oblé kopce provázející tok řeky) či okraj vinného listu, modrý pruh řeky Rhôny i „třetí řeky“ kraje - vína Beaujolais, akcentováno symbolickou bobulí hroznu Gamay*8; dohromady pak vytváří symbol srdce, což jen zvyšuje účinnost loga.*9 ![]() ![]() ![]() Logo kraje Beaujolais, FR • Region Podluží, jižní Morava, CZ
Nejhojnější výskyt vína v kategorii správních celků registrujeme v městské heraldice. Městských znaků, které se nějakým atributem vztahují k vinařství (hrozen, réva, vinný list, vinařský nůž, motyka, lis, patron vinařů, aj.), uvádí akademické vydání publikace Městské znaky v Českých zemích celkem 44. Většina z nich jsou obce moravské, ale třeba ze znaků pražských historických měst vinařský motiv obsahují čtyři z nich - Nusle, Vinohrady, Vysočany a Žižkov. U Brna neudivuje, že z celkového počtu 29 městských částí jich 21 má ve znaku vinařské emblémy. Mezi houfně vznikajícími znaky obcí v ČR po roce 1989 se vinařské figury objevují často, opět především na jižní Moravě. České vexilologické stránky k 30. červnu t. r. (2011) uvádějí 148 obcí, na jejichž praporu se objevuje motiv vinného hroznu. Sedm obcí má na praporu samotné vinné listy. Z nadnárodního pohledu posuzováno: značný počet obcí, které si do svého znaku daly nějaký vinařský emblém, vidíme na Slovensku, ve Slovinsku, v Portugalsku, ve Švýcarsku; hojné jsou též v Maďarsku, Česku a ve Francii; pouze ojediněle v Itálii. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pro numerology: více či méně stylizované hrozny se vyskytují v počtu jeden až devět v počitatelných zobrazeních, samotné hrozny mají minimálně tři bobule, horní hranice je prakticky nespočitatelná. Použité barvy: bílá, černá, zlatá, stříbrná a celá škála pestrých nekovových barev jak pro hrozen, tak pro listy révy.
Mezi dnes tak oblíbenými cyklotrasami jsou Vinařské stezky fenoménem. Ve většině zemí, kde jsou zřizovány, je k jejich označení použita nějaká část révy vinné, nejčastěji hrozen. Ojediněle se objeví něco, co je spojeno s konzumací vína, jak to vidíme na ukázkách z Itálie a Španělska. Logo Moravské VS přidává k vinařské emblematice další motiv – žudro vinařského sklípku. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() V Itálii panuje v designu vinařských stezek lokální individualismus: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ze španělských vinařských cest: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A nezapomeňme na vinařské stezky ve Francii i jinde po světě: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a označení obce Vosne-Romanée na této trase, FR ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() do erbu rodiny se dostal i jejich dobrman Luxo, který se naučil vino degustovat přímo z koštýře
Oslím můstkem vinařských stezek a cest se dostáváme k vlastní grafice, variacím na téma víno. Na pomyslné vinici log to byl tentokrát dost obtížný sběr. Hrozinek není moc. Vymyslet něco nového s těmi kuličkami není tak jednoduchý úkol, jak se na prvý pohled zdá. Schválně, zkuste si to. Jsem proto potěšen, že se mohu se svými laskavými čtenáři podělit o několik originálních řešení na dané téma. I použití pouhých tří bobulí (či kapek tekutiny z lisovaných hroznů), tedy minimálního počtu, který tvoří stylizovaný hrozen, může být působivé. Jednička je však skutečně jedna bobule, a z ní vlastně jen půlka. A směle nazváno „hrozen“ a po anglicku! Byť by jí mohli puristé oprávněně vytknout problematičnost při extrémních aplikacích, tak v plnobarevné podobě s rozeznatelnými detaily je to přitažlivé logo s výrazným šarmem. Jak by ne, patří ženě a Francouzce! ![]() Pestrostí a grafickou čistotou jistě upoutá značka telekomunikační firmy Grapes, holandská škola se nezapře. Až sochařsky rázně a zároveň s kreslířskou bravurou je pojednán hrozen a list značky španělské spořitelny Estalvis del Penedes. Hartungovské kresbě se blíží zpracování hroznu na značce fy Covinca. Miróa nezakrytě „ripofuje“ značka španělského vinařství Bodegaz Solar. Značka australské fy Foster's Wine - Early harvest - nás přesvědčuje, že si oko poradí i s interpretací čtverečku jako kuličky; kontrast nedbalého rukopisu a ostrých geometrických tvarů nepostrádá na přitažlivosti. Odvážnou 3D zkratkou vykroužila tvar vinného střapce (a zároveň poháru) značka festivalu televizních a rozhlasových pořadů o gastronomii Znojemský hrozen. Vliv nadměrné konzumace silného španělského vína by mohl leckdo pozorovat na zpracování značky fy Cambra. A že duch vína si vane, kam se mu zachce, dosvědčuje značka italské agroturistické fy Bruzzarda a dvě viněty chilského vinařství Montes. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Směska dalších případů použití našich motivů. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Užití vinařských motivů na zvláštních médiích. ![]() ![]() ![]() ![]() • Známkový aršík argentinské pošty r. 2005, AR ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A jsou, pochopitelně, specializovaná vinařská muzea... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Připomeňme si ještě aspoň několika ukázkami marketingový majstrštyk, který se podařil vinařům-obchodníkům z Beaujolais v 50. letech 20. století - pobláznit skoro celý svět do jednoho celkem průměrného vína, vytvořit fenomén Beaujolais Nouveau. Ukázky potvrzují dvě skutečnosti: 1. značnou svobodomyslnost a nápaditost francouzské výtvarné kultury a 2. vynikající vína se prezentují spíše decentně až konzervativně. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I takovouto podobu mívá oslava uvedení nového vína - bazén v lázních Hakone Yunessun v Japonsku (největší odběratel na světě). No, vono to bóžolé zas až tak, že ... a kšefty se hejbou... ![]() ![]() ![]() Francouzský plakát s textem „Pijte víno, žijte radostně“, kol. r. 1930 • Sousoší „Ruce vinaře“ v Beaumes-de-Venise v départementu Vaucluse v regionu Provensálsko-Alpy-Azurové pobřeží. Socha připomíná podmínku zdejších vinařů, že sběr hroznů musí být prováděn ručně. Na závěr přání: dovedete si představit, že by, dejme tomu 27. dubna každého roku, mohla grafická studia představit čerstvou žeň: Le Logo Nouveau est arrivé!? Poznámky: ![]() Znak bývalé Arménské sovětské socialistické republiky, 1982 ![]() ![]() ![]() Beaujolais • Bas-Rhin, FR Původní text byl napsán v květnu roku 2007 a publikován ve Fontu č. 93/3/2007 (téma: vinařství). Zde uvedený text je jeho značně pozměněnou a rozšířenou verzí. Obrazový doprovod je doplněn reprodukcemi v různých částech článku. Přepracovaná verze vznikla v červnu a červenci roku 2011, mezi sečením sena a štípáním dříví v krkonošském zákoutí. |